2019年5月29日水曜日

❸2018年11月24日 北鎌倉 - 葉祥明美術館 / Kita-Kamakura - Yoh Shoumei Art Museum, 24th of November, 2018

葉祥明美術館への道沿いは北鎌倉らしい雰囲気があります。

Along the way to the Yoh Shoumei Art Museum there is 
 a good atmosphere, Kita-Kamakura, indeed.
葉祥明美術館   / Yoh Shoumei Art Museum
葉祥明美術館 (ヨウショウメイビジュツカン)が北鎌倉にあることは10年以上前から知っていましたが、今まで一度も訪れたことがありませんでした。
公式サイト 

美術館と言っても、箱型の建物でなく、洋館です。

もともとあった洋館を利用したのではなく、当初から美術館として建てられました。


サイトによると、
"画家で詩人の父親と、優しい夫人、そして10歳のリラちゃんと5歳のクロード
くんの一家が、かつて住んでいた洋館というイメージでつくりました。"
とあります。
この動画 : で、彼の世界と美術館が見られます。

あじさい寺と呼ばれる明月院への道筋にあるので、今までに立ち寄る機会は複数回ありました。

私には、葉祥明の絵柄が世界が、北鎌倉のイメージから離れているので、北鎌倉へ行った際に、この美術館へ行く気持ちがおきませんでした。

ですが、一度は行ってみたいとも思っていて、ようやく、この日、実現しました。


葉 祥明 (ヨウ ショウメイ / 1946 -)氏の作品には、私が高校生の時に
『詩とメルヘン』(1973 -2003 / サンリオ )という月刊誌上で、出会い、かなりファンになりました。
(ちなみに『詩とメルヘン』は、アンパンマンで有名な、やなせたかし (1919 -2013) 氏が編集長をしていました。私は高校時代、この雑誌の購読者でした。)

その後、自分が美術大学へ行くと、その熱はさめ、もう何年も
葉 祥明 の作品を見ることはありませんでした。

私達が美術館へ行った時は、ちょうどピアノかヴァイオリンのコンサートが終了した直後でした。

そのためなのか、いつもなのかわかりませんが、多くの来場者が美術館にはありました。

ショップには、私が思った以上のたくさんの絵本があり、驚きました。

葉 祥明 氏が40年間も絵本を出版し続けていることにも驚きます。

Yは、カレンダーを欲しがっていたのですが、カレンダー展では好みのものが見つけられませんでした。

ですが、彼女はこの美術館で、葉 祥明 氏のカレンダーを購入、彼女の好みに、
葉 祥明 はあっていたようです。
葉祥明美術館 
1991年開設。
住所247-0062神奈川県鎌倉市山ノ内318-4
電話:0467-24-4860
開館時間 :  10:0017:0

Yoh Shoumei Museum
Opened in 1991.
Address: 318-4 Yamanouchi, Kamakura, 
Kanagawa-ken, 247-0062
phone: 0467-24-4860
Open :  10:0017:00
Yoh Shoumei Museum
I have known of the Yoh Shoumei Art Museum in Kita-Kamakura for more than 10 years, however, I had never been there before this day.
Official Website :  in English
You can see his world and the Museum in this film → only in Japanese.

Even though it is an art museum, it is a Western-style house, not a box-shaped building.

It was not that they used the original Western-style building, the house was built as an art museum from the beginning.

According to their website
"I made it in the image of a Western-style home in which once lived a a father who is an artist and poet, with his gentle wife and their children, 10-year old Lila and 5-year old Claude."

As it is on the way to Meigetsu-in Temple, which is often called Hydrangea Temple, so a few time I have had the chance of popping into the Museum.

I had not felt like going into this museum when I had visited Kita-Kamakura, because for me, the pictures or world of Yoh Shoumei are separate  from my image of Kita-Kamakura.

However, I thought that I would like to go once, and finally, I made it today.

I first came across his picture in a monthly magazine,『Poem and  Märchen / Shi to Meruhen in Japanese』(1973 - 2003 / Sanriowhen I was a high school student and became quite a fan of his work.
(By the way, the Magazine's chief editor was Takashi Yanase (1919 - 2013) who was best known as the creator of the picture book and anime series Anpanman
When I was in the high school, I was one of the subscribers of this Magazine.)

After I went to an art university in Japan, my enthusiasm cooled down and I hadn't seen Yoh Shoumei's pictures for a long time.

When we went into the Museum, it was just after a concert of piano or violin had finished.

I do not know if that was the reason, but there were many visitors at the museum.

In the shop, I was surprised that there were many picture books, far more than I would have thought.

It is also surprising that Yoh Shoumei has been publishing picture books for 40 years.

According to their website () about him,
"Yoh Shomei (birth name: Hayama Shomei), picture book author, painter, and poet, born in 1946 in the city of Kumamoto. 
His first picture book is White Bird on My Bench (Jake in English translation). 
In 1990 receives the Graphic Prize at the Bologna International Children’s Book Fair for his picture book The Wind of the Panther."

Y wanted a calendar, although she did not find anything she liked in the Calendar Exhibition.

However, she did buy Yoh Shoumei's calendar in this museum, Yoh Shoumei seems to suit her taste.
北鎌倉駅周辺 / Around Kita-Kamakura Station
偃松橋 (エンショウキョウ) / Enshou Bridge 


白鷺池 (ビャクロチ) / Byakurohi Pond 
紅葉の気配が少し感じられました。
I felt some signs of autumn leaves.


0 件のコメント:

コメントを投稿