2016年2月13日土曜日

❸11月6日 - 東京 - バー・ブロック / Tokyo - Bar Brock, 6th of November, 2015



"Bar Brock" 阿佐ヶ谷 / Asagaya  :  
(南阿佐ヶ谷駅から青梅街道沿いを荻窪駅に向かって徒歩5分?)

バー
友人の芝ちゃん、またはチャーリーが、9月に阿佐ヶ谷にバーを開きました。
正確に言えば、1代目のオーナーさんから芝ちゃんと他2名で引き継いだのです。
オープニング・パーティの時は、私はまだ英国にいたので、

来ることができなかったのです。ようやく本日来訪!
彼の本業は映像関係の仕事ですので、バーは副業です。
そして、もうひとつの副業?はライヴです(下記)

Bar
My friend, Charlie Shibahara opened his bar in September.To be exact he and two others took the Bar over from the original owner.
When they had their opening party, I was still in Britain so I did not go.
Finally, I visited today.
His main occupation is in the film industry, so this is a sideline for him.
He already has another sideline which is Ukulele Live,
below.

通常は午後8時オープンなのですが、私達が鎌倉に帰るのに、
早めの7時にお店を開けてくれました。
ありがとう!

Normally the Bar opens at 20:00, but we must return to Kamakura,
so he opened 19:00 for us.
Thank you! 


いらっしゃ〜い! 
わ〜い!芝ちゃんだ〜!久しぶり〜!

Welcome!
Here at Last! Hello! I missed you~!


コースターがレコード!
Coaster is a mini-record!


これから彼はここでライヴをするのでしょう〜!
He will have his live here, won't he?


ヨパッライが見る時計
ダリの時計?(

Drinker's Clock
Dali's Clock? (laugh)


お店がうまくゆきますよ〜に!
I wish them success!

❷11月6日 - 東京 - フランク・ゲーリー展 / Tokyo - Frank Gehry Exhibition, 6th of November, 2015


フランク・ゲーリー展  
20151016日 ~  201627
場所 : 21_21 DESIGN SIGHT
公式サイト:

Frank Gehry Exhibition
16th of October, 2015 ~ 7th of February, 2016 
At  21_21 DESIGN SIGHT
Official Website :

目次 / Contents
1) 場所 : Place
2) アリソン・ブリトンとフランク・ゲーリー  
     Alison Britton and Frank Gehry
3) たくさんの模型 / Many Models
4) 夜の六本木の景色 / Roppongi Night Views


1) 場所 : Place
ラッキーなことに、'ニキ・ド・サンファル展' が開催されていた国立新美術館
'フランク・ゲーリー展'が開催されていた'21_21 DESIGN SIGHT' 
近くでした。二つとも六本木にあります。
ニキ・ド・サンファル展については下記

私は、この日まで '21_21 DESIGN SIGHT'の存在を知りませんでした。
展覧会を中心に様々なイベントを開催する施設です。
美術館、博物館というようなネーミングを避けているところに、
企画者の意思、意図を感じます。
今回、たまたま日が暮れ時に訪れたので、建物がライティングされている状態を
見ることができました。

Fortunately the National Art Museum which held the
 'Niki de Saint Phalle Exhibition' and here are close together.
Both are in Roppongi.
About 'Niki de Saint Phalle Exhibition' below.

I did not know of '21_21 DESIGN SIGHT' until today.
Here is a facility holding various events mainly exhibitions.
I feel their opinion or aim in that they avoid naming the museum or gallery.
By chance, we visited there in the evening, so we could see their nighttime lighting.

おしゃれな冊子、表 / Stylish Leaflet, Cover

裏側 / Back


イベント部分
が展覧会前で、が後。

時々、こうして都会のセンスを感じるのはよいことだと思います。

 Space for Events
Before the Exhibition above and afterwards below.
I think it is good that sometimes I feel urban sense like this. 


レストラン
が展覧会前で、が後。

Restaurant 
Before the Exhibition above and afterwards below.


展覧会後 
建物は安藤忠雄 (1941 -)氏です。
彼の建築、好き!

 After the Exhibition
Tadao Ando (1941 -) designed this 21-21 building.
I like his works.




2) アリソン・ブリトンとフランク・ゲーリー 
     Alison Britton and Frank Gehry
アリソン・ブリトンとフランク・ゲーリー
建築家のフランク・ゲーリー (1929 - ) を知ったのは、
英国の大学で卒業論文作成中でした。
私のテーマは、私が好きな、セラミストまたはスタジオ・ポター 個人陶芸家
のアリソン・ブリトン Alison Britton (1948)でした。
私は彼女はセラミストだと思うのですが、彼女自身は
「ポターである」と言っています。
私だけでなく、誰もが彼女をただのポターとは思っていないと思いますし、
英国の陶芸界で彼女を知らない人はいないでしょう。
彼女の作品はV&A博物館()で見られます。
彼女が影響された建築家がフランク・ゲーリー でした。
今回の展覧会で彼女がフランク・ゲーリー に影響されたということが
以前より明確に、ストレートに感じられました。
論文作成中は目が近くにありすぎたのかもしれません。
ものを退いて見るというのは、客観的に判断できるのだな〜
とあらためて思います。
フランク・ゲーリー の作品のひとつである、ダンシング・ハウス (踊る家 ) (
プラハにあり、2015年の夏に見に行きました。
ずっとフランク・ゲーリー と離れていたのに、同じ年に実際の作品を見、
日本での展覧会を見る機会も得られたことに、不思議なリンクを感じます。
ダンシング・ハウスについては下記

Alison Britton and Frank Gehry
While I tried to prepare my thesis in my British University course,
I found out about an architect, Frank Gehry (1929 - ).
My thesis theme was Alison Britton (1948 - ) who 
is my favourite Ceramacist or Studio Potter.
In my view she is a Ceramacist, although she has said about herself 'I am a potter'.
I think nobody, including me, thinks she is just a potter and
everybody in the ceramic world in Britain knows of her.
You can see her works in V&A Museum : .

She has been influenced by Frank Gehry
In this Exhibition I felt his influences on her much clearer or 
more directly than before.
While I prepared my thesis, my eyes were too close.
When we look at something from a distance, I feel we could judge objectively again.

One of Gehry's works, the Dancing House () is in Prague, 
I looked at it earlier this year, 2015.
Although I hadn't come across Gehry's works for a long time,
in the same year I looked at his work directly, I could have the opportunity of visiting his Exhibition in Japan and I feel wonder at chance links.
About the Dancing House below.





3) たくさんの模型 / Many Models

会場入り口付近に展示 / Display Near Entrance 
ルイ・ヴィトン財団の大型模型、パリ、2014
FONDATION LOUIS VUITTON, PARIS, 2014




会場 / Exhibition
撮影は自由 / Photographs Freely
破壊と再生
彼のすべての思考を理解しているわけではないけれど、
'破壊と再生'を繰り返すゲーリーの思考が好きです。
破壊と再生は私の作品制作の大切な部分でもあります。
過去を振り返ることは時には良いですが、
それを破壊して新しいものを作る方へよりエネルギーを使いたいと思います。

'価値観の再生'という言葉も好きです(彼の言葉ではありません)し、
長い間心がけていることでもあります。
ですが、まあ、私の価値観の基本はあまり変わっていないかも?
矛盾してますね (苦笑)。

Destroy and Regeneration
I do not understand his thoughts completely
although I do like his thought about the reiteration of 'destroy and regeneration'.
And also this is an important part of my works.
Sometimes it is good looking at the past,
although I would prefer to use my energy for my new work after destroying the past.

I do like the words 'Reassessment of Sense of Values' (this is not his phrase) and
 I have kept this in mind for a long time.
However, my basic values might not change so much? 
It is contradictory, isn't it? (Wry Smile)

くしゃっと歪んだ形がゲーリーだな〜と思います。
ゲーリーの代表作はいくつもありますが
私にとってはやはり、ビルバオ・グッゲンハイム美術館ですね。

I feel a Gehry form is a form squashed to a pulp and left deformed.
Gehry has many major works, although for me, as you know 
Guggenheim Museum Bilbao is his most representative work.




ゲーリー自邸 '模型' 1:20
A Study of Gehry Residence 'Model' 1:20

ダッチ・コロニアル様式

Dutch colonial style house
画像は下記より / This from below



ゲーリーは鯉が好き
神戸にある、ゲーリーが設計を、安藤茂雄が監修をした
'フィッシュ・ダンス' (
下の写真を思い出しました。

ですが、ゲーリーが今回の展覧会のために来日して行った
インタヴューの中で()、
「双方に齟齬がありました。

私は魚のかたちをしたものがやりたいわけではなかった。
話せば長くなりますが、いつかこれでドキュメンタリーでもつくりたい
と語っています。そうだったの〜!ちょっとキッチュだとは感じていたのです。
でもそれはゲーリーらしさのひとつだと理解しています(いました)。
自分のアイディアとは違うものができてしまっても、

それを壊すようなことはしないのは、大人〜!
もしくは言葉の壁、文化の壁として彼が飲み込んだか?

Gehry Likes Carp.
This reminded me of 'Fish Dance' in Kobe, below, which Gehry designed 
and Tadao Ando supervised.
However, 
Gehry visited Japan for this Exhibition and had interviews 
and then he said
 'Both sides had disagreement. My aim was not making Fish-Shaped.
If I started explain about this, it would be very long.
I would make documentary about this one day.'

Ah, now, now, I see ~! Indeed, I felt a little kitsch. 
But I understand that is a part of Gehry!
He does not destroy it even though it is not his idea, because he is adult enough.
 Or he might feel language or cultural barrier
s and then he swallowed?
'フィッシュ・ダンス' /  'Fish Dance'
画像は下記より / This from below





この展覧会のテーマは『アイディアの力』と完成までのプロセスです。
会場にはテクノロジーのパートでフィルムが上映されていました。
そこはもう、最先端の世界でアナログな私は呆然とするのみでした。

This Exhibition's theme was "Idea's Power" and its process to completion.

There was an area about technology and a documentary film showing how they work
  at the forefront of the technological world.
 I am an analog person, so I was just stunned.

'内部空間と家具の配置をこの模型で考える'
'Study of interior space and furniture arrangements'





ドローイング / Drawings 




アリソン・ブリトン作品を思い出します→
They remind me of Alison Britton works.→


通路の天井 / Celling of Passage 






4) 夜の六本木の景色 / Roppongi Night Views
'21_21 DESIGN SIGHT' は、東京ミッドタウンのガーデン内にあります。
'21_21 DESIGN SIGHT' is in a garden of Tokyo Midtown.








ライトに沿って歩く / Walking by Lights 


ライトのアップ
火山のようです。

Light Close-Up
It looks like a volcano.


友人のバーがある阿佐ヶ谷へ向かいます。
友人のバーについては下記
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We went towards Asagaya where my friend manages his bar.

About the Bar, below.
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