2019年6月3日月曜日

❻2019年3月 個展に向けて - スタジオ / Towards My Exhibition- Studio in March, 2019




目次 / Contents
1) 新しい薬品 / Chemicals
2) ラスター焼成 / Lustre Firing
3) 素焼と本焼き / Bisque Firing and  Glaze Firing



1) 新しい薬品 / Chemicals
カットブルー
金液を使用する前にコーティングする青い液 : "カットブルー"です。
初めて使用します。

Cut Blue
A blue solution : "Cut Blue" needs to coat the area for before the gold solution.

This was the first time I used this method.




2) ラスター焼成 / Lustre Firing
金液と金茶ラスターを使用しました。
I used gold solution and gold-brown lustre.




金茶ラスターが古かったせいか、塗り方が悪かったせいか、
焼成後、ボロボロと塊になって落ちてしまいました。
ですが、それを落とすとペールピンクになっていました。
「これはいい!」
焼成は思った通りにゆかないことも多々ありますが、
思っても見なかった良い結果も多々あります。
私にとっては陶芸はそこが大きな魅力の一つです。

Perhaps the gold-brown lustre was old, or it was painted badly,
after firing, some peeled away.
However, when I cleaned them off the works were pale pink.
"This is good!"
There are many cases where firing is not as expected, but
there are many good results that I could not have guessed.
For me, this is one of the great attractions of Ceramics.





この金液の焼成の時はまだ、"カットブルー"がありませんでした。
金が流れがちになるので、"カットブルー"の購入を決めました。
ですが、Rが流れた感じが良いというので、

今後、金液をこのような使い方をする時に
"カットブルー"を使用するべきか、決めかねています。

Gold
When I had the firing with this gold solution, I didn't have the "Cut Blue".
I had decided to buy "Cut Blue" because the gold tends to flow.
However, R commented that the flows are a good feeling,
so I cannot decide whether to use "Cut Blue"
when I want use gold for objects in the future.





私の個性
いくつかのお皿に "カットブルーを使用しましたが、
"
カットブルー"そのものがうまく使用できず、
その良さがあまり感じられません。
別の言い方をすれば、どんな素材を使用しても
私の個性(不器用さ)がでるのです。


My Personality
I used "Cut Blue" for some dishes,
I cannot use "Cut Blue" very well and the results are not so good .
In other words, whichever material is used, my personality (clumsiness) appears.






3) 素焼と本焼き / Bisque Firing and Glaze Firing

素焼 
黒のスリップ (下絵の具) を使用しました。

Bisque Firing
I used a black slip.




本焼き 
黒のスリップは藍よりも濃く出るけれど、
ガラス釉をかけるために、濃い藍色に見えます。

  Glaze Firing 
Blue glass glaze covered the black slip, so now the black appears  dark indigo.


2019年の個展については下記。 / About my Exhibition, 2019  below.


0 件のコメント:

コメントを投稿