2020年9月23日水曜日

2019年10月9日 神戸からパン / Bread from Kobe , 9th of October

目次 / Contents
1) "RIKI" のパン / Bread from "RIKI"
2) "モラン" /  "Mårran" / "Groke
    A. 『ムーミン童話の百科事典』 / "Encyclopedia of Moomins"
    B. モランのこと / About Groke



1) "RIKI" のパン / Bread from "RIKI"
10月9日、神戸の友人Mさんから、"RIKI (リキ)"のパンが届きました。

店名は、"パン焼きどころRIKI"で、神戸元町にあります。

"RIKI"は、Mさんほか、複数の友人達からのおすすめのパン屋さんです。

私と夫Rは、2017年12月に神戸へ旅行し、私達は神戸でパン屋巡りをしました。

このパン屋さんには、12月14.15日の2日間行きました。

Rが非常に気に入ったのと、14日の午後に行った時は、ほぼ売れ切れ状態でしたので、翌朝、開店時間すぐに、再び訪ねました(下記)。

運よく、私達の宿泊していたホテルからRIKIは近かったのです。

今回、Mさんも開店時間に行って、購入してくれ、全てを冷凍し、送ってくれました。感動!

ありがとうございました。

"RIKI" のパンと "モラン"のカード (左下)
"RIKI" bread and "Mårran / Groke" Card (
Lower Left)

Bread from "RIKI"
On October 9th, M san, one of my friends in Kobe sent us "RIKI" bread.

The name is "Yakidokoro RIKI; Bakery Riki" and it is in Motomachi, Kobe.

"RIKI" is a bakery recommended by M san and some other friends.

I and my husband R traveled to Kobe in December 2017 and we went on a bakery tour in Kobe.

We went to this bakery on two days, 14th and 15th of December.

R likes their bread very much, and when we visited there on the afternoon of the 14th, it was almost sold out, so we visited again the next morning, shortly after the opening time (below).

Fortunately, the bakery was close to our hotel in Kobe.

M san also went to the Bakery at the opening time, bought them, froze everything, and sent them to us. Impressed!

Thank you very much.





2) "モラン" /  "Mårran / Groke
     A.『ムーミン童話の百科事典』 
         "Encyclopedia of Moomins"
モランのカード
"モラン" と言われて、なんのことかわかる人が
どれほどいるでしょう?
"モラン" は、ムーミン・シリーズの登場人物の一人です。
荷物の中でこれを見た時、私はすぐにわかりました。
なので、Mさんは、このポストカードを私に選び、
メッセージを書いてくれたのでしょう。

"Mårran / Groke" Card 
How many people know what it means to be called 
"Groke" is one of the characters in the Moomins series.
When I found this in the parcel, I knew it immediately.

So M san chose this postcard for me and wrote her message.


Mさんと私は、大阪府立国際児童文学館 (オオサカコクサイジドウブンガクカン) 主催の "ムーミン・ゼミ" で知り合いました。

ゼミ終了後、私はそのグループを抜けましたが、いく人かのメンバーは活動を続け、 
『ムーミン童話の百科事典 』(1996/ 講談社 / 下の画像
を出版しました。

Mさんは、この本の編集の中心人物の一人でした。

彼女は、お礼のメッセージを本の見返しに添えて、プレゼントしてくれました。

私には嬉しい驚きでした。

それは、ずっ〜と以前のこと、私が英国留学を決心する前でした。

Wiki表示 :
高橋静男ほか編
『ムーミン童話の百科事典』
 講談社 (1996年) / 
ISBN 4-06-207999-2

携わった人のムーミンへの愛を感じる本です。
また、ムーミンが好きでこの本を持っている人は、
持っているだけで、幸せに感じるはずです。


Japanese Wiki says
"Encyclopedia of Moomins"
Shizuo Takahashi et al., / Kodansha Ltd. (1996) /
ISBN 4-06-207999-2


It is a  book that feels the love for Moomins of the people
 involved in the Book
.
Also, if you love Moomins and have this book,
you should feel happy just to have it.


Contents in Japanese

"Encyclopedia of Moomins"
M san and I met in the "Moomins Seminar", sponsored by 

After the seminar, I left the group, but some members continued their activities and
they published "Encyclopedia of Moomins", above.

M san was one of the central figures in the editing of this book.

She gave me the book with a thank-you message on the inside.

It was a pleasant surprise for me.

That was a long time ago, before I decided to study in Britain.




B. モランのこと / About Groke
違う言語でも、'ムーミン' は比較的発音が近い言葉が選ばれてるのに対し、モランはかなり違います。

例 : スウェーデン語の名前 Mårran、フィンランド語の名前 Mörkö

ノルウェー語の名前Hufsa、英語の名前 Groke

日本語はスウェーデン語と似ています。

モランの最大の特徴は、彼女が触れるものはすべてが凍ってしまうことですが、ディズニーの『アナと雪の女王』(2013)のエルサも同様でした。

二人の根本的な悲しみは似ているのかもしれません。
モランの項
"Mårran / Groke" Entry in the Book


About Groke
Even in different languages, 'Moomin' characters names are chosen for words that are relatively similar in pronunciation, comparing Groke, they are quite different.

For examples, Swedish name Mårran, Finnish name Mörkö
Norwegian name Hufsa.

Groke's greatest feature is that everything she touches freezes, as did Elsa in "Disney's Frozen" (2013).

The underlying sorrows of the two may be similar.


0 件のコメント:

コメントを投稿