2022年5月19日木曜日

④ 2022年4月28日 鎌倉散策 - マザーズカフェ/ Walk in Kamakura - Mother's Cafe , 28th of April 2022

目次 / Contents
1) 更地に!/ To Vacant Plot
    A. びっくり!/ Surprised!
    B. 個展 : Space Quest in Kamakura 
         My Exhibition : Space Quest in Kamakura
    C. 時代の流れ / The Flow of The Times
2) マザーズカフェ / Mother's Cafe 



1) 更地に!/ To Vacant Plot
A. びっくり!/ Surprised!
私と夫Rは由比ヶ浜を離れ、若宮大路を歩き始めました。

私がビールを飲みたくなり、Rは一休みしたいと思い、Mother's Cafe (マザーズカフェ) へ行ってみることにしました。

お店に電話をかけ営業していると確認し、向かいました。

マザーズカフェは、'ギャラリー招山・由比ヶ浜' の2.3軒先にあり、そこは行き止まりでした。

2015年に、'ギャラリー招山・由比ヶ浜' で、私の個展 : Space Quest in Kamakura'を開催しました。

久しぶりに、'ギャラリー招山・由比ヶ浜'の建物を見ることができると期待してました。

ですが、そこは更地になっており、とてもびっくりしました。
更地に! / To Vacant Plot
Surprised!
I and my husband R left Yuigahama Beach and started walking along Wakamiya Ōji Street.

I wanted to drink beer and R wanted to have a break, so we decided to go to Mother's Cafe.

I called the cafe to confirm that they were open and headed over.

Mother's Cafe is located 2.3 houses ahead of 'Gallery Shozan・Yuigahama', and it is a dead end.

In 2015, my exhibition : 'Space Quest in Kamakura' was held at the Gallery.

I hadn't been the Galley for a long time, I expected to see the building of the Gallery.

However, I was very surprised to find that the land had been vacated.



B. 個展 : Space Quest in Kamakura 
     My Exhibition : Space Quest in Kamakura
ギャラリー招山・入り口
2015年当時は、こんな素敵な玄関でした。

Entrance of 
'Gallery Shozan・Yuigahama'
In 2015, it was such a wonderful entrance.

ゲートハウスがギャラリーで奥には、
洋画家・朝井 閑右衛門 (アサイカンエモン/ 1901 -1983) 氏が
アトリエとしていた母屋がありました。

The gatehouse was the gallery, and beyond 
was the main building where a painter, Kanemon Asai (1901 -1983) 
used to have his studio.



ギャラリーと庭, 2015
Gallery and Garden, 2015

庭の葉をディスプレイに使用しました。
I used leaves from the garden for the display.



母屋 正面 / The House from the Front
2015年撮影 
浅井氏は故意に傾いた家を設計させ建てました。

Photographs in 2015
Asai deliberately designed and built a leaning house.


浅井氏の遺言で落ちた松葉を片づけず
保存された状態でした。
それを利用して、自分の作品をセッティングして
撮影しました。

According to Asai's will, 
the fallen pine needles were left untouched.
I used it to set up and photograph my works.




C. 時代の流れ / The Flow of The Times
2022年、更地
思い出がつまる場所、ギャラリーがまったくなくなってしまい、
しばし、喪失感を抱きつつ、更地を眺め、撮影しました。

 2022, Vacant Plot
A place full of memories, the gallery, has completely disappeared.
With a sense of loss, I looked at the vacant plot and photographed here.

鎌倉では、ここだけでなく、趣のある家や庭が更地になり、
新しい建物が建てられています。
時代の流れで仕方がないことなのでしょうけれど、寂しいです。

In Kamakura, quaint houses and gardens are being cleared 
and new buildings are being built, not just here.
I guess it can't be helped with the flow of the times, but I'm sad.
ギャラリー招山は、鎌倉山と由比ヶ浜の2つがありました。

現在、由比ヶ浜のギャラリーは上記のようになくなってしまっています。

ですが、若宮大路沿に新しいギャラリーが計画されているようでした。

鎌倉山のギャラリーは今もあります。
以前の面影が残る一角を見つけて撮影しました。

I found a corner where the former features remain
and took a picture.
There were two Gallery Shozan, Kamakurayama and Yuigahama.

Currently, Yuigahama's gallery has disappeared as described above.

However, it seems that a new gallery is being planned along Wakamiya Oji Street.

The Kamakurayama gallery still exists today.
カフェへ行った帰りに撮影。
日が傾いていました。

Taken on the way home from the cafe.
The sun was setting.


2) マザーズカフェMother's Cafe 
マザーズカフェ / Mother's Cafe を知ったのは、ギャラリー招山で
個展を開催したからでした。

I got to know about Mother's Cafe when I held my Exhibition in Gallery Shozan.
マザーズカフェ
公式サイト:
〒248-0014 神奈川県鎌倉市由比ヶ浜 4-3-17
電話:0467-67-6150
営業時間11:00〜21:00(ラストオーダー20:30)
定休日:月・火曜日

Mother's Cafe
Official Website: only in Japanese 
4-3-17 Yuigahama, Kamakura City,
Kanagawa Prefecture 248-0014
Phone : 0467-67-6150
Business hours 11:00-21:00 (last order 20:30)
Closed : Monday and Tuesday

画像は下記より / This from below

とにかく、ビール!
グラスはYONAYONAのものですが、
ビールはキリンの豊潤496。

Anyway, Beer!
The glass is from YONAYONA, but the beer is
 Kirin Hojun 496.



Rは紅茶
私はビールを飲みましたが、Rは紅茶です。

R had a Pot of Tea
I had a glass of beer, but R had a pot of tea.


喉の渇きを潤し、一休みもでき、満足しました。

このカフェで、つい最近、更地になったばかりだと聞きました。


It quenched my thirst, gave us a break, and left us satisfied.

I heard from the cafe that the gallery site had only recently been cleared.
2杯目はIPA
業務用にはこんな容器に入っていることを知りました。
Rは、私のグラスから、
それぞれのビールを味見しました。

The second glass is an IPA
I found out that it is in such a container for business use.
R tasted each beer from my glasses.


Rはカルボナーラを食べました。
彼はお腹がすいていたのだと気がつきました。


R had carbonara pasta.
I realized he was hungry.


私は、おすすめのスパイスチキンをいただきました。
ニンニク風味が感じられ、美味しかったです。
ニンニク味、揚げ物を食べる機会が少ないので、
一層おいしく感じました。

I had the recommended spiced chicken.
I could feel the garlic flavour and it was nice.
I don't have many opportunities to eat fried food
and garlic taste so I felt it was even more enjoyable.

若宮大路に戻り、鎌倉駅まで歩きました。

久しぶりに鎌倉散策をし、思いのほか、長い距離を歩きました。

楽しい1日でした。

でも、ギャラリー招山・由比ヶ浜と浅井勘右衛門邸がなくなってしまったことは、ショックでしたね〜...。


We returned to Wakamiya Oji Street and walked to Kamakura Station.

We took a walk in Kamakura for the first time in a long time and had walked a longer distance than I expected.

It was a fun day.

However, it was a shock to me that Gallery Shozan ・Yuigahama and Kanemon Asai's residence had disappeared.


0 件のコメント:

コメントを投稿