2022年3月29日火曜日

2022年3月24日 お墓参り - 石岡 / Visiting Grave - Ishioka, 24th of March 2022

目次 / Contents
1) お墓参り / Visiting Grave
2) 創建は天平宝字 / Founded in  Tenpyō-hōji
3) 旧町名 / Old Town Name





1) お墓参り / Visiting Grave
3月22日に個展のためのリトグラフ作品を額装に出しました。

少しホッとしたところで、石岡へお墓参りに姉Yと行きました。

個展前にお墓参りがしたいという私の希望にYが付き合ってくれました。

春のお彼岸のお墓参りも兼ねています。

いつものように、長い間、我が家のお墓の世話をしてくださっているS家に挨拶に伺いました。

ですが留守。

連絡をしていなかったので、これは予想をしていました。

ポストに礼状とお土産を入れて、'挨拶' をすませました。

私達がお墓参りをするときは雨降りが多いのですが、今日は珍しく天気がよかったです。

ご先祖様のお墓参りをし、S家のお墓まりもしました。

S家の方々が私達の家のお墓の掃除もしてくださるので、私達はお参りするだけで住みます。

いつも本当にありがとうございます。

私は、地元の鎌倉、旅行先の神社やお寺は、調べるのに、ご先祖様たちが眠っているお寺については調べたことがありませんでした。

ひどいもので、お寺の名前さえも覚えていませんでした。

私は、家の宗教は、浄土真宗とだけ知っていました。
(南無阿弥陀佛」と唱えれば、よいだけの宗教と雑な理解をしています)

初めて、我が家のお寺についてネット・リサーチをしました。

大光山 本浄寺という名前でした。
大光山本浄寺
お寺の説明 ( /  - "石岡の歴史と文化") で、
"本堂は珍しい「おがみ鬼形式」の屋根"
とあります。
ですが、私にはそれがどのようなものなのか、
どんな特徴なのか分かりません。


Daikosan Honmyo-ji Temple
In the explanation of the temple
 ( / -"History and culture of Ishioka"), 
"The main hall is a rare「Ogami-style 」roof".
However, I don't know what it is or what its characteristics are.

Visiting Grave
On 22nd of March, I ordered the framing of lithograph works for my exhibition.

I was a little relieved and I visited our family grave with my sister Y.

Y supported my wish to visit our family grave before the exhibition.

Our visiting time was also Spring Higan grave visit time.
 [In Japan, people visit their family graves around both the Spring equinox (shunbun) and Autumnal equinox (shūbun)].

As always, we visited S family, for greeting.

The family has been taking care of our grave for a long time.

But they were out.

We guessed this because we hadn't told them our visiting time.

We put a thank-you letter and souvenirs in the mailbox which was our 'greeting'.

It often rains when we visit the grave, but the weather was unusually lovely today.

We visited the graves of our ancestors and also visited the grave of
S family.

S family clean our family grave, so we can just visit and worship.

Thank you always so much.

I had never researched for our temple where our ancestors are sleeping, even though I researched for local Kamakura, shrines, temples and ones I had travelled to.

It was a shame and I didn't even remember the name of our temple.

I have just known that my family religion is Jōdo Shinshū.
( I roughly understand about the religion, that if we repeat the name of Buddha,  "Nianfo : (Namu Amida Butsu) ", it is alright)

For the first time, I did Internet research about our temple.

It is named Daikosan Honmyo-ji Temple.




2) 創建は天平宝字 / Founded in Tenpyō-hōji
大光山 本浄寺は、浄土真宗東本願寺大谷派 : です。

浄土真宗東本願寺の開基者は浄土真宗の宗祖、
親鸞 (シンラン / 1173 - 1263 または1262 )です。

大光山 本浄寺の創建は、天平宝字年間(757 - 764)で,開基者は
順誓法橋 (ジュンセイ ホッキョウ/ ?-?) と言われており、真言宗
お寺でした。

1212年に、親鸞が布教の途中、この寺に立ち寄り、その時の住職、信円法眼 (シンエン ホウガン/ ?-?) が親鸞に帰依し,浄土真宗に改宗、大光山本浄寺としました。
本堂の扁額
本尊は阿弥陀如来です。

Tablet of Main Building ; Daikosan : 大光山
The principal image is Amitābha.

Founded in Tenpyō-hōji
Daikosan Honmyo-ji Temple is 

The founder of Jōdo Shinshū Higashi Honganji Temple was 
Shinran (1173 - 1263 or 1262), the founder of Jōdo Shinshū.

Daikosan Honmyo-ji Temple was founded in the Tenpyo-hoji (757 - 764), and its founder is said to be Junsei Hokkyo (? - ?), when it was the temple of Shingon Buddhism.

In 1212, Shinran stopped by this temple during the mission, and the chief priest, Shinen Hogan (? - ?)  converted to Jōdo Shinshū and the temple became Daikosan Honmyo-ji Temple .




3) 旧町名 / Old Town Name
以前から、石岡にそんなに栄えている印象を持っていませんでした。

コロナ禍になり、石岡を訪れると、かなり多くの店が閉店し、シャッターが下されている風景を目にしています。

静かな街になった分、今まで気が付かなかった点に目が止まります。

今回は、駅前に旧町名が紹介された案内板に気がつきました。

通常、石岡で軽い昼食をして帰りますが、今日は食事はせず、早めの電車で鎌倉までYと一緒に帰りました。
旧町名の説明を面白く感じました。
石岡が古くから開けていた町であったことも感じます。

"Familiar Old Town Names in Ishioka City"
I found the explanation of the old town names interesting.
I also feel that Ishioka is a town that has existed for a long time.
Old Town Name
I have the impression that Ishioka has not been very prosperous for some time.

After coronavirus crisis, I visited Ishioka, I saw quite a lot of shops closed and the shutters down.

As it has became a quiet city, I noticed something I hadn't noticed before.

This time, I noticed the information board where the old town names are introduced in front of the station.

Normally, we have a light lunch in Ishioka and go home, but today, we didn't eat and took an early train back to Kamakura.



0 件のコメント:

コメントを投稿