2022年3月18日金曜日

2022年3月14日 恩師逝く- 1月18日 / Former Teacher Passed on 18th of January, 14th of March 2022

恩師逝く- 1月18日
Former Teacher Passed on 18th of January 
2月末に、友人のKiちゃんからのメールで秋山 孝 (アキヤマ タカシ/ 1952 -  2022: / /  ) 先生が今年の1月18日に亡くなったことを知りました。

心ばかりのお花を奥様のHさんに送らせていただきました。

私は高校3年の時に秋山先生と奥様のHさんに会い、お二人のご自宅へ伺い、美大入学のため教えを受けました。

受験のテクニックだけでなく、アートの歴史やアートに対する思考もお聞きしました。

当時先生はカリカチュアの研究をされたいらっしゃったようでその方面の海外の雑誌やアーティストも教えていただきました。

先生から
「大学に入った後も、アートの世界は、果てしなく広がっているんだよ」
「人は、'才能がない'と嘆くけれど、それを本当に嘆くことができるのは、99%の努力をした後のこと。
多くの人は '99%の努力'をしないと僕は思うんだよね。
まあ、逆に言うと、努力できる人間が才能があるってことなんだよ」
と、受験期に言われたことを今でも覚えています。

今の私のアートに対する根本的な考えは、秋山先生の教えが基礎になっていると思います。

大学合格後も、個人的に教えを受けました。

卒業後、先生に会う機会がほとんどありませんでした。

最後にお会いしたのは、英国留学前の2003年の個展に先生がいらしてくださった時でした。

その時、先生は多摩美術大学の教授になられていました。

私が個展の記録本を送った時、先生から電話をくださりました。

それが先生の声を聞いた最後でした。

3月14日、今日、Hさんにから、手紙と他のものが届きました。

その中に、先生の版画作品が含まれていたことは、嬉しい驚きでした。

Hさん、ありがとうございました。

秋山先生のご冥福をお祈りいたします。
シルクスクリーン2点
まだ薄紙を取ることができません。
秋山先生、私のアートの道を開いていただき、
ありがとうございました。


2 Silk Screens
I can't take the thin paper yet.
 Akiyama Sensei, thank you for opening the way for my art.

Former Teacher Passed on 18th of January
At the end of February, I learned from an email from my friend Ki-chan that Takashi Akiyama (1952 - 2022 : ) died on January 18th of this year.

I sent my heartfelt flowers to his wife, H San.

When I was in my third year of high school, I met Akiyama Sensei and his wife, H San, visited their home, and they taught me, for entry exams of art university.

I heard it was not only about the technique of taking an examination, but also about the history of art and his thoughts on art.

At that time, Akiyama Sensei seemed to study caricature, and he also showed me overseas magazines and explained about artists in that area.

From the teacher,
"Even after entering university, the world of art is endlessly expanding."
"People lament that they do 'not have talent', but they can really lament it only after 99% of their efforts.
I don't think many people make '99% effort'.
Well, to put it the other way around, it means that people who can make an effort are talented. "
I still remember what I was told during the exam period.

I think my fundamental ideas about art are based on the teachings of Akiyama Sensei.

Even after passing the university entry exam, I was taught personally.

After graduating, I had few chances to meet him.

The last time I met was when he visited my exhibition in 2003 before studying in Britain.

At that time, he was a professor in Tama Art University.

When I sent him the record book of my recent exhibition, he called me.

That was the last time I heard his voice.

Today on 14th of March, I received a letter and other things from H San.

I had a pleasant surprise, that she included prints by him.

Thank you very much, H San.

I pray for the soul of Akiyama Sensei  : Professor Akiyama.


0 件のコメント:

コメントを投稿