2021年10月8日金曜日

2021年9月29日~10月4日 栗の話 / Story of Sweet Chestnuts, 29th September ~ 4th of October, 2021

目次 / Contents
1) リスとのバトル / Battle with Squirrels
2) 市販と自庭の栗 
    Sweet Chestnuts, Commercial and From Our Garden
3) 冷やして / Chilled
4) 焼き栗 / Roasted Sweet Chestnuts
5) 新しい方法で / In a New Way
6) Y先生から / From Y Sensei



1) リスとのバトル / Battle with Squirrels

昨年は、我が家の栗は、ほぼ全滅でした。
手に入った僅かな栗は飾って楽しみ、
お料理をするまでには至りませんでした。

今年はよく実りました。
(9月29日) 

Sweet Chestnuts 
Last year, our sweet chestnuts were almost wiped out.
The few sweet chestnuts we got were displayed and enjoyed, 
and they were not enough for cooking.
This year has been very fruitful.
Rは、通常、朝は弱いのですが、栗拾いのために早起きをしています。

栗をめぐって、リスと戦っています。

リスが庭や鉢に隠した栗を横取りしています ()。
良い状態
(9月29日)

Good Condition
 (29th of September)
My husband R is usually weak in the morning, but he gets up early to pick up sweet chestnuts.

He is also fighting squirrels over sweet chestnuts.

He is stealing sweet chestnuts that squirrels have hidden in our garden and pots (Laugh).
ディスプレイ
(9月29日) 

Display
 (29th of September)




2) 市販と自庭の栗 
    Sweet Chestnuts, Commercial and 
 From Our Garden
駐車場の栗 / Sweet Chestnuts in Our Carpark
 (9月30日/  30th of September )


収集
 (9月30日 )

 Collection
 (30th of September )


栗ご飯
この栗ご飯の栗は市販品です。
市販の栗も我が家の栗も皮むきは同様に大変です。
少しづつ皮むきのコツが掴めてきます。
(9月30日撮影)

Sweet Chestnut Rice
Sweet Chestnuts in this chestnut rice are commercial.
Peeling of both commercial and home grown chestnuts is difficult.
I can get the knack of peeling little by little.
 (30th of September )

9月30日撮影
 Photograph on 30th of September




3) 冷やして /  Chilled
我が家の栗
栗は冷やして(0度近く)、保存すると甘みが増すと聞き、
冷蔵庫のチルド室で保存しました。
(10月1日)

Home Sweet Chestnuts

I heard that the sweetness of sweet chestnuts increases
when they are chilled (near 0 degrees) and stored,
so I stored them in the chilled drawer of the refrigerator.
(1st of Otocober)

料理前に洗って乾かしました。
I washed them and dried them before cooking.



4) 焼き栗 / Roasted Sweet Chestnuts
焼き栗
最初の自庭の栗の料理の仕方は、Rの希望に沿ったものに
したいと思いました。
彼の仕事の成果ですから...。
彼の希望で焼き栗にし、彼の希望時間のセッティングで
オーヴンで焼きました。
(10月2日)

Roasted Chestnuts
The first way I wanted to cook our sweet chestnuts
 was in line with R's wishes.
Because, they are the result of his work ...
I made roasted sweet chestnuts at his request and
 baked them in the oven at his desired time setting.
 (2nd of October)




オーブン
焼く前に皮に切り目を生いれましたが、
1つまたは複数が破裂したようです。
この写真は彼のリクエストで撮影しました。

Oven
I made cuts in the skin before baking, 
although it seems that one or more ruptured.
I took this photograph which was his request.

美味しい栗でしたがちょっと焼きすぎたので乾燥気味でした。

いくつかは食べましたが他は梅酒漬けにしました。


They were delicious sweet chestnuts, but they were a little overcooked, so they were  a little dry.

We ate some but I pickled others in Ume-shu.




5) 新しい方法で / In a New Way
皮むき準備
家の栗の2回目のお料理は、栗ご飯にしました。
何はともあれ、皮むき必須です。
約50度のお湯に浸したあと、十文字に切り目を入れました。
前回同様に栗ご飯を炊きました。
美味しく食べました。
出来上がりの写真撮影を忘れました。
半分は皮むき後に冷凍しました。

(10月3日)

Preparing to Peel
The second dish of home sweet chestnuts was sweet chestnut rice.
Anyway, peeling is essential.
After soaking in hot water of about 50 degrees, 
I made cuts in a cross.
I cooked chestnut rice like last time.
We ate it deliciously.
I forgot to take the finished photograph.
After peeling, half were frozen.
(3rd of October)




6) Y先生から / From Y Sensei
Y先生から
リトグラフ工房のY先生から、先生の家の栗をいただきました。
皮むきをした後、冷凍しました。
今年の栗はどこでも豊作なのかもしれません。
(10月4日)

From Y Sensei
Y Sensei of the
 lithograph studio gave me 
 sweet chestnuts from his garden.
After peeling, they were frozen.
This year's chestnuts may be a good harvest everywhere.
(4th of October)




0 件のコメント:

コメントを投稿