2021年9月18日土曜日

① 2021年9月13日 外出 - 鎌倉 / Go Out - Kamakura, 13th of September 2021

目次 / Contents
1) 鎌倉の中心地へ / To Centre Kamakura
2) ランチ / Lunch
3) 北欧ショップ / Nordic Shop


1) 鎌倉の中心地へ / To Centre Kamakura
先日は夫Rの薬を買うために、今日は、私の血液検査と薬の購入のために、二人揃って外出しました。

昨年から外出は、'久しぶり'という形容を伴いますが、ワクチン接種後は、'久しぶり'に匹敵する時間が短くなっています。

前回鎌倉の中心部に出てきたのは、2週間ほど前の8月末でした。


To Centre Kamakura
The other day I and my husband R went out to buy R's medicine, and today we went out for my blood test and medicine purchase.

Since last year, going out has been described as 'after a long time', but after our vaccination, the time comparable to 'after a long time' has become shorter.

The last time we came to centre Kamakura was the end of August, about two weeks ago.
デュランタ・タカラヅカ
小町通り若宮大路を結ぶ通りに大きく茂る
植物がありました。

小花で、藤の花を思い起こします。
'デュランタ・タカラヅカ'という名前でした。
この通りは何度も通っているのに今まで
この花に気がつきませんでした。

Duranta Erecta
There is a large plant on the street connecting 
Komachi street and Wakamiya-Ōji Street.
The florets remind me of wisteria flowers.
It was called 'Duranta Erecta'.
Japanese name is 'Duranta Takarazuka'.
I've been to this street many times, 
but I hadn't noticed this flower until now.
中南米原産ですが、鎌倉に似合う花だと思います。
すみれ色の花なので、宝塚歌劇団のタカラヅカという
名前がついたのかな?と想像していました。
実際、この花を命名したジッポー(有)が
「最初にこの花を見つけた時、
香りと共にスミレをイメージしましたので
スミレならば宝塚と連想して、この名前を付けました。」
と答えています:
ああ、やっぱり....。

It is native to South and Central America, 
but I think it is a flower that suits Kamakura.
I guessed it is violet colour flower, 
so I wonder if it got the name Takarazuka 
from the Takarazuka Revue.
Actually, Zippo company which named this flower, said 
"When we first found this flower, 
we imagined a violet with a scent, 
so if it was a violet, we associated it 
with Takarazuka and gave it this name."
Oh, I knew it ....



段葛
 鶴岡八幡宮方面
日の丸の旗が掲げられ、鶴岡八幡宮が14日から
例大祭が始まることに気がつきました。
例大祭は9月14〜16日です。
今年は流鏑馬 (ヤブサメ) は実施されません。

Dankazura
Towards Tsurugaoka Hachimangu Shrine
Dankazura is the main approach to the Shrine.
With the Hinomaru (Japanese) flags raised,

I noticed that Tsurugaoka Hachimangu Shrine will start
its 'The Annual Festival (Reitaisai)' on the 14th.
The Festival, 14th - 16th of September.
 Yabusame was held this year.
According to Wiki about Yabusame,
"Yabusame
 (流鏑馬) is a type of mounted archery 
in traditional 
Japanese archery."


由比ヶ浜方面
今日は、若宮大路の真ん中にある段葛を横断しただけで、
参道として歩いてはいません。


Towards Yuigahama Beach
Today, we just crossed Dankazura in the middle of
 Wakamiya-Ōji Street, not walking as an approach.



かつら小路
(8月20日撮影)
若宮大路沿いにある 'かつら小路' がどうなっているのか知りたくて
今日初めて入ってみました。
鳩サブレの豊島屋さんの隣のビル脇です。


Katsura Alley 
(Photograph on 20th of August)
We entered for the first time today because I wanted to know
what happened to 'Katsura Alley' along Wakamiya-Ōji Street.
It is next to the building next to Toyoshimaya of Hato Sablé.

本日撮影
Photograph Today


このお店の脇に出てきます。
若宮大路から通り抜けできることを知りませんでした。

I found it next to this shop.
I didn't know that I could pass through to Wakamiya-Ōji Street.


ジャズ クラブ ダフネ
〒248-0006 鎌倉市小町2-10-10 T.I.ビル3F
ジャズ クラブ ダフネとパン屋・キビヤ (Kibiya) の
経営者は同じです。

キビヤ (Kibiya) には複数回、足を運び、
ジャズ クラブ ダフネの広告は見ていました。
初めて、その場所を確認しました。
ここにあったのね〜....

Jazz Club Daphne
T.I. Building 3F 
2-10-10  Komachi, Kamakura  〒248-0006
The owners of Jazz Club Daphne and 
a Bakery Kibiya are the same.
I visited Kibiya a few times,
I looked at an advertisement for Jazz Club Daphne.
For the first time, I confirmed the location.
This was here ~ ....




2) ランチ / Lunch
Wander Kitchen
神奈川県鎌倉市御成町10 -15
路地裏にある 'Wander Kitchen' へ行きました。
8月末に、店前まで来たものの、
Rの嫌いなニンニクの匂いが漂い、入店しませんでした。
今日は、匂いはせず、入店できました。

Wander Kitchen
10-15 Onarimachi, Kamakura, Kanagawa Prefecture
we went to 'Wander Kitchenin the back alley.
At the end of August, we came to here
but we didn't enter the restaurant
because of the smell of garlic that R dislikes.

シェフが多くの国を訪れ、多くの世界の料理を出してくれます。
日替わりで10種類以上の料理が黒板に提示されます。
(8月31日撮影)

A chef visited many countries and serves many world dishes.
More than 10 kinds of dishes are presented on the blackboard 
on a daily basis.
(Photograph on 31st of August)



何年か前にRは来たことがあり、彼の食の問題にも
対応してくれたそうです。

私は来てみたいお店だったので実現できて嬉しい!

R came a few years ago and they had dealt with his food problems.
I wanted to visit here, so I was happy to realize it!

玄関前のデッキ
Deck in Front of Entrance

店内 / Inside
私達は2階席に案内されました。
私達の席で、2階は満席になりました。
人気店なのですね〜。

We were guided to the first floor table.
With our table, the first floor was full.
It's a popular restaurant, isn't it?

2階から階段を見る
View the stairs from the first floor


窓際
窓の外には、最近新築した、'ふれあい鎌倉ホスピタル'
が見えます。

窓際には頑丈そうな木馬が置いてあります。

By Window
Outside the window, I can see the recently rebuilt 
'Fureai Kamakura Hospital'.
There is a wooden horse which looks sturdy, near the window.

Rのリュックと私の帽子を窓辺におきました。
木馬と仲良し?

R put his rucksack and my hat on the windowsill.
Are you on good terms with the horse?
店内は色々なテーストのものがマゼコゼになり、それが1つのテーストを作り出しています。

多少、この雰囲気は鎌倉界隈にありがちではありますが、日常とは違う空間を楽しめると思います。
Inside, things with various tastes jumble up, which creates one taste.

This atmosphere is somewhat common in the Kamakura area, but 
I think we can enjoy a space that is different from everyday life.






トナカイのライトの下にカーペット席があります。
There is a carpet seat under the reindeer light.


私達が店にいた時は、ここに
お母さんと小さな娘さんがいました。

When we were in the restaurant,
 here were a mother and her little daughter.

メニュー
Rの食の問題に親切に対処してくださいました。
スタッフはフレンドリーで丁寧です。

Menu
They kindly dealt with R's food problems.
The staff are friendly and polite.

現在はアルコール類は出されていません。
Currently, no alcohol is served.


私はマテ茶Rはアイスコーヒーを注文しました。
これらの飲み物はランチセットに含まれています。

I ordered Mate Tea and R ordered iced coffee.
These drinks are included in the lunch set.


私のランチ
ポークソテー、オレンジマーマーレードソース添え
海辺のカフェで食事をしているような気持ちになりました。
ここでの食事はここのスペースの雰囲気と
一緒にいただく良さにあります。

そして、若い年齢層向きかなと思います。

My Lunch
Pork saute with orange marmalade sauce.
I felt like I was eating at a seaside cafe.
The food here is good to have
with the atmosphere of the space here.

And I think it is suitable for younger age groups.

Rのランチ
シンプル、サーモンソテー
彼は私よりも満足していました。

R's Lunch
Simple, salmon saute.
He was more satisfied than I was.


1階の奥の部屋
ここにも色々なテーストがあります。

The back room on the ground floor.
There also are various tastes here.




3) 北欧ショップ / Nordic Shop
 北欧ショップ ・"ピエニ・クローネ"
北欧雑貨店krone (クローネ) は、2店舗あります。
今日は小さい方の"pieni-krone" の店内を見ました。
品揃えが変わったように見えたので、入店しました。
ファブリックフェアーを開催中ということでした。

Nordic Shop・"pieni-krone" 
'krone' has two Nordic general things shops.
Today we looked at the inside of the smaller "pieni-krone".
It seemed that the product lineup had changed, 
so we entered the shop.
A fabric fair was being held.


0 件のコメント:

コメントを投稿