2023年2月9日木曜日

㊲ 2022年9月10日 金沢旅行 - b) 寺島蔵人邸跡 ; 庭 / Kanazawa Trip - Site of Kurando Terashima's House ; Garden, 10th of September, 2022


目次 / Contents
1) 私の好奇心 / My Curiosity
2) 庭 / Garden
    A. 東側 / East Side
    B. 北側 / North Side



1) 私の好奇心 / My Curiosity
金沢在住の友人、Sちゃん'寺島蔵人邸跡' (テラシマクランドテイアト) を訪ねました。

前のセクションは、主に家と企画展でした(下記)。

このセクションは、主に庭の写真です。

'寺島蔵人邸跡 '訪問は、もともとの計画にはありませんでした。

私たちは、森八本店の森八茶寮 (モリハチサリョウ) でランチをとりました。

そのとき、窓をとおして、寺島蔵人邸の庭が見えたのです。

私がその庭に興味をもってやってきました。

Sちゃんとは既に、この庭のドウダンツツジの季節に訪れていたのですが、私につきあってくれました。
寺島蔵人邸跡
公式サイト: 
〒920-0912 石川県金沢市大手町10番3号
電話:
076 - 224-2789

The Old Site of Mr. Kurando Terashima's House
Official Website : 
10-3 Otemachi, Kanazawa 
Ishikawa  Prefecture, 920-0912
Phone : 076 - 224-2789

りっぱな案内板
 
寺島蔵人は、真摯に、
藩主、11代・
前田 斉広 (マエダナリナガ / 1782 -1824) 
仕えつつ、大変な文化人でした。


 
Fine Guide Board
Kurando Terashima served 
Maeda Narinaga (1782 -1824), the11th Daimyō of Kaga Domain
earnestly and was a man of great culture.
My Curiosity
I visited The Old Site of Mr. Kuroando Terashima's House with S Chan, one of my friends who lives in Kanazawa.

The previous section was mainly about house and exhibition, below.

This section is mainly photographs of the garden.

A visit to the Kurando Terashima House was not originally planned.

We had lunch in "Morihachi-saryou" : "Morihachi Japanese Style Cafe" above the Morihachi Honten : Morihachi Main Shop.

At that time, I could see the garden of the House through the window.

I came to the garden with interest.

S Chan had already visited this garden during the Enkianthus perulatus : Dodan-tsutsuji season, and she was kind to me, keeping me company.

間取り図 
(西
が玄関、(が庭。
森八本店は、庭を挟んで
にあります。
金沢城(公園)は
南西にあります。

 
House Layout 
Entrance on the left (west), garden on the right (east).
The Morihachi main shop is beyond the garden on the right.
Kanazawa Castle (park) is in the southwest.
画像は下記より / This from below


2) 庭 / Garden
 A. 東側 / East Side
東側の庭がメインの庭です。

庭の向こう側に、森八本店の建物が建っています。

The garden on the east side is the main garden.

The building of Morihachi Honten is on the other side of the garden.



東の庭からの家
House From East Side garden








寺島邸の庭から私達がいた席の窓方面を撮影しました。

I took a picture of the window of the table where we were 
from the garden of the Terashima House.
茶寮からの庭 Garden From the Cafe


北東に向かって / Towards North East 


北に向かって/ Towards North


木々の向こうは森八
木々のいくつかは、ドウダンツツジと聞きました。

Morihachi Beyond the Trees
I heard some trees are 
Dodan-tsutsuji.






B. 北側 / North Side
北から家を見る
家の手前部分は、4畳の黄松琴処 (コウショウキンドコロ)
になります。ここは、蔵人が
'春琴の父・浦上 玉堂' (ウラガミ ギョクドウ / 1745 -1820) 
が琴を弾くために増築したと言われています。

Looking at the House from the North
The front part of the house is a 4 tatami  :
Koushokin-dokoro : Japanese Red Pine Room.
It is said that Kurando built an extension for 
'Father of GuginUrakami Gyokudō '(1745-1820)
to play the Gugin.
黄松琴処 / Japanese Red Pine Room


黄松琴処 
Japanese Red Pine Room on the 
right


黄松琴処 
Japanese Red Pine Room on the right



北の庭からの家
House From North Side garden

建物は黄松琴処 
Building is 
Japanese Red Pine Room


栗 / Sweetchest nuts 






北から / From North


井戸でしょうか?
Is it a well?


土蔵が見えます。
I can see a storehouse.




北西の庭
玄関脇になります。

North West Garden
Here is to the side of the entrance.

家も庭もとても楽しめました。

ありがとうございました。


I really enjoyed the house and the garden.

Thank you very much.

0 件のコメント:

コメントを投稿