2022年5月10日火曜日

④ 2022年4月23日 東京 - 谷中散策 : ソフトクリームと谷中墓地 / Tokyo - Walk in Yanaka - Soft Serve and Yanaka Cemetery, 23rd of April 2022


目次 / Contents
1) マルグリート洋菓子店 / Marguerite Confectioner
2) 谷中墓地 / Yanaka Cemetery
3) 天王寺 / Tennō-ji Temple




1) マルグリート洋菓子店 
    Marguerite Confectioner
Y、夫Rと私は、谷中ビアホールで喉の渇きを癒し、満足して
日暮里駅に向かいました。
谷中ビアホールについては下記

谷中墓地は通ることになるだろうと予測していましたが、その前に
ソフトクリームを売っているお菓子屋さんを見つけました。

私は、とてもソフトクリームが食べたくなり、他の二人を誘いました。

Marguerite Confectioner
My sister Y, my husband R and I quench our thirst in Yanaka Beer Hall and head to Nippori Station with satisfaction.
About the Beer Hall, below.

I planned to go to Yanaka Cemetery, but before that I found a confectioner selling soft serve : soft ice cream.

I really wanted to eat soft serve and asked the other two.
マルグリート洋菓子店
東京都台東区谷中6-2-38
お菓子屋さんなのにそっけない店構えが、
'地元のお菓子屋さん'を感じさせます。
ここは創業50年後、改築のため閉店しました。
が今年2月にリニューアルしたようです。

 Marguerite Confectioner
6-2-38 Yanaka, Taito-ku, Tokyo
Even though it is a confectioner, the shop is brusque, 
which made me feel like a 'local sweet shop'.
Fifty years after its founding, the shop was closed due to renovation.
However, it seems that it was renewed in February this year.

店内 / Inside
'昔ながらのケーキ屋さん'の期待を裏切らないケーキ類です。
シフォンケーキに力を入れているようでした。

Cakes that do not disappoint the expectations of
'old-fashioned cake shops'.
It seemed that they seem to emphasize chiffon cake.


焼き菓子の棚
力を入れていないのか、売れているのかの判断が
つかない商品棚です。
それでも、なんとなく好感を持ってしまいます。

Baked Confectionery Shelves
I can not judge whether they do not pay attention
to the shop selves
or that they sell well.
Still, somehow I feel very well from the shelves.


2個!
私は最初にチョコとバニラのミックスを食べました。
2個目はシンプルにバニラだけです。
生まれて初めてソフトクリームを2個続けて食べました。
他の二人にも味見はさせてあげましたよ()。

Two!
I first ate a mix of chocolate and vanilla.
The second one is simply vanilla.
For the first time in my life, I ate two soft serves in a row.
I also let the other two taste them (Laugh).

少人数ですが、飲み物とケーキをいただける席があります。

They have seats for a few people for drinks and cakes.
1つはY、2つはRが食べました。
みんなでそれぞれ味見はしました。
普通に美味しいケーキです。


One was for Y and two were for R.
Everyone tasted each.
It's an ordinary delicious cake.

地元の人に愛されるケーキ屋さんであることを感じました。

こういうお店、好きです。


I felt that it was a cake shop loved by the locals.

I like this kind of shop.




2) 谷中墓地 / Yanaka Cemetery
日暮里駅への最短コースは、谷中墓地を抜けてゆく道です。

通常の墓地なら憚られることですが、谷中墓地は多少、公園の雰囲気を含んでいるので、私は、罪悪感を抱きません。

谷中墓地の正式名は、谷中霊園 (ヤナカレイエン) です。

有名人のお墓がたくさんあり、桜の季節にはお花見も盛んです。

墓地なのに、観光スポットになっているのが珍しいと感じます。
谷中墓地の一角
現在は、
都立霊園で、公園型霊園を目指しています。
ですが江戸時代からの墓地なので、
システム的に近代化がまり進まず、慣習を踏襲しているようです。

A Corner of Yanaka Cemetery
Currently, the Tokyo Metropolitan government is aiming
for a park-type cemetery.
However, since it is a cemetery from the Edo period,
 it seems that modernization has not progressed systematically
and it follows the custom.


モノクロ写真は古い印象を作ると思います。

I think black-and-white photography gives
 an old impression.
Yanaka Cemetery
The shortest route to Nippori Station is the road through Yanaka Bochi : Yanaka Cemetery.

Although I feel hesitant using a normal cemetery, I don't feel guilty because the Yanaka Cemetery has a park-like atmosphere.

Yanaka Bochi's official name is Yanaka Reien : Yanaka Cemetery.

There are many celebrity graves, and cherry blossom viewing : O-hanami, is popular during the cherry blossom season.

Even though it is a graveyard, I feel that it is rare that it is a tourist spot.

徳川慶喜の墓
江戸幕府、最後の将軍、第15代征夷大将軍
徳川慶喜 (トクガワ ヨシノブ /1837 - 1913 / 在職:1867 -1868) の墓です。

Grave of Yoshinobu Tokugawa
It is the grave of the last Edo shogun, the 15th Shogun,
Tokugawa Yoshinobu (1837 -1913 / In Office : 1867 -1868).

竹垣の説明板
Board of Bamboo Rail Fence : Kinkakuji-Gaki

日暮里駅向かう途中の道沿いで、目に止まったお墓を撮影しました。

どういった人々のお墓であると知って撮影したわけではありません。


Along the way to Nippori station, I photographed graves that caught my eye.

I didn't know what kind of people's grave they were and photographed them.





























墓石の形、サイズ、垣根の手法などなど、珍しいものが多く、観光地的要素があることを感じました。

私達が歩いた道は、一直線の広い道でした。

私は谷中墓地を歩いたことはありましたが、この道は初めてであったように思います。


There are many unusual things such as the shape and size of a grave stone, and fence method, and I felt that there was a tourist attraction element.

The road we walked along was a straight, wide road.

I have walked in the Yanaka Cemetery before, but I think this was my first time on this road.






3) 天王寺 / Tennō-ji Temple
谷中墓地を抜けると天王寺 (テンノウジ)があります。

天王寺は日蓮宗のお寺です。

この時まで、私はこのお寺の存在を知りませんでした。

Tennō-ji Temple
After passing through Yanaka Cemetery, I found Tennō-ji Temple.

Tennō-ji Temple is a temple of the Nichiren sect.

Until this time, I didn't know the existence of this temple.


釈迦如来坐像
背景に聳え立つ建物は、
ステーションガーデンタワーです。
ちょっと不思議な景色に感じます。

Shaka Nyorai Sitting Statue
The building that rises in the background is
 the Station Garden Tower.
I feel the view is a little strange.


日暮里駅が見えて来ました。
The Nippori station comes in sight.

私は、東京都美術館で行われている日本現代工芸美術展を見に東京へ出て来ました。
展覧会については下記

展覧会後に、計画していなかった谷中界隈 (地区) を歩くことになり、思っていたよりもずっと有意義な面白い日になりました。

谷中は魅力的なエリアだと思います。

思い出の朝倉彫塑館 (アサクラチョウソカン)をまた訪ね、その時に谷中散策を再びしたいと思います。


I came to Tokyo to see 'The Japan Contemporary Arts and Crafts Exhibition' in the Tokyo Metropolitan Art Museum : .
About the Exhibition, below.

After the exhibition, we walked around Yanaka, which we hadn't planned, and it was a much more meaningful and interesting day than I had expected.

I think Yanaka is an attractive area.

I would like to visit the Asakura Museum of Sculpture again, and at that time I would like to take a walk in Yanaka again.


1 件のコメント:

  1. ECHIGOです。お元気ですか。今日、カズヒトさん、サイトーくんから連絡があり、7月初めにNONさんがお亡くなりになったとのこと。ご存じでした?

    返信削除