2022年2月27日日曜日

2022年2月27日 2つのアップルケーキ / Two Apple Cakes, 27th of February 2022

目次 / Contents
1) アップル・ブレッド・ケーキ / Apple Bread Cake
2) 2つ目のアップル・ケーキ / The Second Apple Cake
3) 朝食 / Breakfast
4) レシピ / Recipe



1) アップル・ブレッド・ケーキ 
 Apple Bread Cake
Rが林檎 (リンゴ) が大好きなので、2kgの箱入りを購入しました。

R
「アップルケーキを作る」
と言いつつ、個展のための作品制作に時間を費やし、作ることができませんでした。

本日、ようやく、実行です。

スタジオに入って仕事を始めてしまうと、ケーキづくりの機会と体力を失ってしまうので早朝に作りました。

我が家では、アップルケーキといえば、アップル・ポムポムが定番ですが、今日は違うケーキを作ってみようと思いました。

既に選んでいたレシピを見つつ、材料を用意。

レシピの分量の林檎を切りましたが、使用したのは大きな林檎で、レシピよりも随分量が多くあるように感じました。

結局2種類の違うアップルケーキを作りました。

Rが起きてきた時、1つ目のアップルケーキが焼きあがる直前でした。

良い香りが家中にして、彼にすると幸せな朝だったのではないかと思います。

1つ目のアップルケーキ
レシピの分量を見ると、バナナ・ブレッド・ケーキの
アップル版に思えました。
いつものようにレシピよりはかなり砂糖 は控えめで、
分量のほとんどに蜂蜜を使用しました。
通常、私はサトウキビの砂糖を使用しています。
トップは焼く前に砂糖とシナモンパウンダーをふりました。

The First Apple Cake
Looking at the recipe, it seemed like
an apple version of banana bread cake.
As usual, I reduced the sugar
 to much less than the recipe and 
I used honey for most of the sweetness.
Normally, I use cane sugar.
Top sprinkled with sugar and cinnamon powder before baking.


いつもはRがベーキングペーパーを型に合わせて切って切れます。
今日は、彼が寝ている間に作ったので、
ペーパーは使用しませんでした。

(面倒に感じたから<>)
型にバターを塗るという、古式床しい(?)方法を用いました。

Usually R cuts baking paper for the tin.
I didn't use paper today because I baked it while he was sleeping.
(And because I could not be bothered to cut it, haha.)
I used the traditional method of buttering the tin.
Apple Bread Cake
My husband R loves apples, so I bought a 2kg box of apples.

I told R that 
"I would make an apple cake"
 but I spent time creating works for my exhibition and couldn't make apple cake.

It's finally done today.

If I start working in the studio, I would loose the opportunity and physical strength to make cakes, so I made them in the early morning.

At home, 'Apple Pompom' is our standard apple cake, but today 
I decided to make a different cake.

I prepared the ingredients while looking at the recipe I had already chosen.

I cut the number of apples in the recipe, but I used large apples, and 
I felt that there was much more than the recipe.

After all, I made two different types of apple cake.

When R came down, it was just before the first apple cake was baked.

I think it was a happy morning for him with a lovely aroma all over the house.





2) 2つ目のアップル・ケーキ 
 The Second Apple Cake
レシピでは、'アップル・パンケーキ (クレープ)' としています。

砂糖とオイルを全く使用しないというのが特徴です。

ですが、全く砂糖を使用しないというのも、ケーキとしては不安に感じ、私はティースプーン1杯の蜂蜜とラムに漬け込んだレーズンを多めに、ラム酒とともに入れました。

小麦粉の分量よりもヨーグルトの方が多いので、ヨーグルトポムポムに似ているのかなと思いました。

また、これは、レシピではパンケーキ なので、フライパンで焼きます。

パンケーキとしては随分厚めだと思います。

私はその場を離れることができるオーヴンを使用しました。

2番目のケーキ
レシピは砂糖とオイルを全く使用していません。
が私は生地には蜂蜜を使用し、トップには
キビ砂糖とシナモンパウダーを振りました。
オーブン皿には植物油を塗り、粉を振って焼きました。

The Second Cake
The recipe does not use any sugar or oil.
But I used honey for the dough and sprinkled cane sugar 
and cinnamon powder on the top.
The oven dish was coated 
with vegetable oil, sprinkled with flour and baked.
The Second Apple Cake
The recipe says 'Apple Pancake'.
Video (Youtube):

It is characterized by not using sugar and oil at all.

However, not using sugar at all made me feel uneasy as a cake, so I added a teaspoon of honey and a generous amount of raisins soaked in rum and with rum.

There is more yogurt than the amount of flour, so I wondered if it was similar to yogurt pompom.

Also, this is a pancake in the recipe, so bake it in a frying pan.

I think it's quite thick for a pancake.

I used the oven so that I can leave the kitchen.



3) 朝食 / Breakfast
:1番目のケーキ
: 2番目のケーキ
朝の光で、美味しそうに見えます()。
2つのケーキが随分違う味と食感でした。
Rはすごく気に入ってくれました。ほっ!
家庭の味ですね。

Right : The First Cake
Left  : The Second Cake
They look more delicious in the morning light (Laugh).
The two cakes had very different tastes and textures.
R liked them very much. Hoo!
They are home-made taste, aren't they?
通常、ケーキはほぼRが食べるてので、彼に
「近日中に2つのケーキを食べることができる?」
と聞くと、
「Mochiron!( 日本語) 」
という返事でした。

ほっとした気持ちで、スタジオに向かいました。


Usually, cakes are mostly eaten by R, so I asked him, 
"Can you manage two cakes in time?"
he replied 
 "Mochiron!". ("Of Course" or "A piece of cake" in Japanese).

I was relieved and headed to the studio.




4) レシピ / Recipe
私は、ブログに載せる画像を他から借りてきた場合には、画像もと(主に★印をクリックした先)を記しているようにしています 

が、レシピにはあまり気を使っていませんし、レシピ通りにも作らない(笑)ので、記載することも少ないです。

以前、レシピには著作権がないと聞いていました。

ですが最近は、レシピにも 'ある程度の権利' がある風潮を感じます。

とりあえず、2つのアップルケーキのレシピは載せますが、1番目のケーキの出どころは忘れてしまいました。


1番目のケーキ
【24cm型材料】 
生地
卵   3個 
砂糖  150g 
ミックス
   ↓プラス
牛乳  80g 
植物油 80g 
ミックス
   ↓プラス
小麦粉 280g (半分づつ)
        ↓プラス
ベーキングパウダー 15g 

作り方
りんご 2~3個 (半分はデコレーレーション用)
半分の量を一口大に切って、生地にいれ混ぜる
型に流しいれる
りんごの量を半分を櫛形に切って、トップに並べる

シナモン 
グラニュー糖 
シナモンパウダーをかけて、グラニュー糖をかける

オーブン 180℃ 45分


2番目のケーキ
動画 (Youtube):より

【材料】 
卵 1個
ヨーグルト 120g
薄力粉    90g
ベーキングパウダー 9g
りんご  小2個
レーズン 40g
シナモンパウダー、
塩少々 (ひとつまみ)

素敵なレシピを公開していただき、ありがとうございます。


Recipe
When I borrow an image to be posted in my blog from another place, I try to indicate the source of the image (usually the place where you click the ★ mark).

However, I don't pay much attention to the recipe, and I don't make it according to the recipe (Laugh), so I rarely include it.

I've heard before that recipes are not copyrighted.

But lately, I feel that recipes also have 'some right'.

Anyway, I show  the recipe for the two apple cakes, but I forgot the source of the first cake.


The First Cake
[Ingredients for 24 cm Cake tin]
<Dough>
3 eggs
Sugar 150g
Mix
↓ Plus
Milk 80g
Vegetable oil 80g
Mix
↓ Plus
Flour 280g (half each)
↓ Plus
Baking powder 15g

How to Make
2-3 apples (half for decoration)
Cut half the amount into bite-sized pieces, add to the dough and mix.
Pour into the tin.
Cut the other half of the apples into combs and place them on top.
Cinnamon
Granulated sugar 
Sprinkle with cinnamon powder and granulated sugar
Oven 180°C  45 minutes


The Second Cake
From Youtube :   in Japanese

[Ingredients]
1 egg
Yogurt 120g
Flour 90g
Baking powder 9g
2 small apples
Raisins 40g
Cinnamon powder,
A little salt (a pinch)

Thank you for publishing wonderful recipes.


0 件のコメント:

コメントを投稿