2020年7月15日水曜日

❿ - B 2019年8月31日 a) ヴァーサ博物館 (物語) - ユールゴーデン島 - ストックホルム旅行 / VASA MUSEUM (Story) - Djurgården Island - Stockholm Trip, 31st of August, 2019

ストックホルム旅行
2019年8月28日~9月4日

Stockholm Trip
28th of August ~ 4th of September, 2019


目次 / Contents
1) 海の底から / From Seabed
 A. 博物館 / Museum
    B.
戦いの中で建造 / Construction During War
   C. 処女航海 / Maiden Voyage
2)  引き揚げ / Lift
   A. 333/ 333 years
   B. アンダース・フランツェン / Anders Franzé


1) 海の底から / From Seabed
A. 博物館 / Museum
 ヴァーサ博物館
公式サイト :  (日本語)
スウェーデン大使館公認 観光情報サイト:  (日本語)
設計: スウェーデンの建築家マンソンとダールバック/ Månsson and Dahlbäck

この博物館には、年間100万人以上の人が訪れます。
Vasa Museum
Official Website : ★
More than one million people visited  here annually.
画像は下記より/ This from below

ヴァーサ
館内には一艘の巨大船、ヴァーサ号が設置されています。
390年以上前のスウェーデン海軍64戦列艦 (センレツカン) です。
このことだけでも、驚きますが、この船は、
とてもドラマチックな '経歴' を持っています。

Vasa
A huge ship, Vasa is installed in the Museum.
It is the Swedish Navy's 64 - gun ship of the line more than 390 years ago.
This alone is surprising, but the ship had a very dramatic 'Career'.


ヴァーサ号は、1628年の処女航海で沈没し、333年後に引き揚げられ、現在、博物館に展示されているのです。


Vasa sank on its first voyage in 1628, and was recovered 333 years later, and is now on display in the Museum.


英語版と日本語版のパンフレット 
15か国語ガイドツアーがあります。
ウェブサイトでは40カ国以上の言語で閲覧できます。
パンフレットやオーディオ・ガイドは20カ国が用意されています。
オーディオ・ガイドは携帯電話へのダウンロードが必要なので、
現地で使用できる携帯電話があり、
博物館内でのダウンロードまでの説明を理解できて、
初めて使用できます。
私達はそれができなかったので、英語のガイドツアーに参加しました。
私は日本語ツアーが良いけれど、Rの日本語よりは
私の英語の方がましなので、私が妥協しました。

 Guidebooks in English and Japanese
There are guided tours in 15 languages.
The website is available in over 40 languages.
Guidebooks and audio guides are available in 20 languages.
Since the audio guide needs to be downloaded to your mobile phone,
so you need a mobile phone that can be used locally, and you can only
 download after understanding the explanation inside the Museum.
We couldn't do that, so we took an English guided tour.
I prefer to take a Japanese tour, 
however, my English is better than R's Japanese so I compromised.


  ヴァーサ博物館
後日(91)、スケップスホルメン島ストックホルム近代美術館より撮影

Vasa Museum
Photograph from the Museum of Modern Art, Stockholm in Skeppsholmen Island
at a later date (1st of September)




B. 戦いの中で建造 / Construction During War
グスタフ2世アドルフ 
(1594 - 1632 / 
在位:1611 - 1632) 
1626年起工、1627年竣工されました。

Gustav II  : Gustavus Adolf
(1594 -1632 / reign : 1611 - 1632) 
The Vasa was laid down in 1626 and completed in 1627 
by the order of Gustav II (Gustavus Adolf)
画像は下記より / This from below


この二人 (画像上下) の戦いの中で、ヴァーサは建造されました。

スウェーデンがプロテスタント国家にもかかわらず、幼いジグムント3世ヴァーサカトリック教徒として育てられました。

ヨーロッパでは宗教改革が起きていて、スウェーデンは、ルター派国家になっており、ポーランドはカソリック派でした。

ポーランド王、ジグムント3世ヴァーサ は、一度はスウェーデン王になったものの、宗教の違いを理由に、スウェーデン王の座を
カール9 (Charles IX  / 1550 - 1611 / 在位:1611 - 1611) に奪われてしまいます。

カール9世亡き後、息子のグスタフ2世がスウェーデン王になります。

ジグムント3世は、1629年のスウェーデン・ポーランド戦争(1621 - 1629) 終結まで、スウェーデンの王位を要求し続け、常に対決姿勢を崩しませんでした。

グスタフ2世は、従兄ジグムント3世とのこの戦いのために軍事拡張し、その一環としてヴァーサ建造されました。
ジグムント3世ヴァーサ
ポーランド・リトアニア共和国国王 
(1566 - 1632 / 在位:1587 - 1632 )
 
ヴァーサ朝4代のスウェーデン王 
(
在位:1592 - 1599)
"ジギスムントとの戦争 / War against Sigismund " (1598 - 1599)
によって、スウェーデン王の座をカール9 (グスタフ2世の父
渡すことになります。
肖像画 ; ポーランドの画家、ヤン・マテイコ (1838 -1893) 画 

Sigmund III Vasa
Sigmund III Vasa, King of Poland
King of the Republic of Poland and Lithuania
1566 - 1632 / reign : 1587 - 1632
The Swedish King, Fourth of House of Vasa 
Reign : 1592 - 1599
Sigmund III Vasa was deposed by Charles IX (Gustav II's father
who became the King of Sweden,
in the "War against Sigismund" (1598 - 1599).
Portrait by a Polish painter, Jan Matejko (1838 - 1893)
画像は下記より / This from below

Construction During War
In the battle between these two (above) the Vasa was built.

Despite Swedish Protestant rule, the young Sigmund III Vasa was raised as a Catholic.

The Reformation was happening in Europe, Sweden was Lutheran and Poland was Catholic.

King Sigmund III of Poland, who for a while became King of Sweden, was deposed by  by Charles IX (1550 - 1611 / reign : 1611 - 1611) due to religious differences.

After the death of Charles IX , his son Gustav II becomes King of Sweden.

Until the end of the Polish - Swedish War in 1629, Sigmund III Vasa continued to demand the throne of Sweden, and did not lose his confrontational posture.

Gustav II expanded the military for this war against his cousin, Sigmund III, and built the Vasa as part of the military expansion.
模型 ・建造中のヴァーサ号 
ヴァーサ号は、スケップスホルメン ('船島' / 現在のブラシー・ホルメン半島
あった、ストックホルム造船所で建造されました。
[現在のスケップスホルメン島とは違います]
17世紀の設計者たちは船の安定化を図るための理論的計算方法を採用せず、
これまでの経験に従って船を造ったのでした。
建造後、現在のストックホルム宮殿 (ガラムスタン旧市街にあった
トレー・クローノル城 / Tre Kronor の係留場所に移されました。

Model Vasa Under Construction
Vasa was built at the Stockholm Shipyard on Skeppsholmen 
('Ship island' / presently the Blasieholmen Peninsula).
[Unlike the current Skeppsholmen Island]
The designers of the 17th century did not use theoretical calculation methods for stabilizing the ship, they built the ship according to their past experience.
After construction, it was moved to the mooring site of the Tre Kronor Castle in what is now the Stockholm Palace (Gamla stan / Old Town).



C. 処女航海 / Maiden Voyage
ヴァーサ号は、16288月トレー・クローノル城の係留場所から出航しました。

ヴァーサ号は、見送る人のいる前で、沈没しました。

ヴァーサ号は礼砲を発射していたために、砲門が開いていました。

そこへ、水が入り、沈没してしまいました。

もしも砲門が閉じていたなら、その日に沈没することはなかったと言われています。

元々、安定が悪い船であることは、海上公試 (カイジョウコウシ)の途中で判明し、その公試そのものも途中で終了していました。

にもかかわらず、処女航海を止められなかったのは、王である、グスタフ2世からの要請が強く、王にそれを進言できる人がいません。

グスタフ2世は、敵のジグムント3世に対して余裕もなく、ヴァーサ号の処女航海前にワラシによって、大型船1隻と小型船2隻を失っていました。

そんな状況下で、命をはって王に進言した人がいたとしても、その人の意見は潰されて、もしくは、彼は殺されて、結局船は海に出されたのではないかと思います。

けれでも、沈没はまだ見送りをしている人々の前で起り、生存者が死者よりも多くいました。

150
人ほどの船員のうち、約30人が亡くなりました。
母港での沈没 
多くのボートが救援に向いましたが、船を救うことはできませんでした。
パンフレットより

Home Port Disaster
Many boats came to the rescue immediately, 

but nothing could be done to help the ship.
From Guidebook

Maiden Voyage
Vasa departed from the mooring site of Trey Kronor Castle in August 1628.

Vasa sank while being seen off.

Since the ship had saluted, the gunports were open.

Water entered there and it foundered.

If gunports had been closed, it is said Vasa may not have sunk that day.

Originally, it was found that the ship was not stable during the sea trial, even the trial itself was ended half way.

Nevertheless, Gustav II of the King strongly requested that the maiden voyage could not be stopped, and no one can advise the King.

The King was under pressure from his enemy Sigmund III, having lost one large ship of the line and two small battleships, hence the rush before the maiden voyage of Vasa.

In such a situation, even if there was a person who was prepared to lose his life by the King  I wonder if that person's opinion would have been crushed or he would be killed and the ship eventually put out to sea.

Even so, the sinking occurred in front of those still onshore, with more survivors than dead.

Of the 150 sailors, about 30 died.


 本島 Upper : Mainland
 :  スターズホルメン島 (ガラムスタン) / Left Stadsholmen Island (Gamla stan)
中 スケップスホルメン島 (船島) / Middle : Skeppsholmen Island (Ship Islet)
 ユールゴーデン島 / Right :  Djurgården Island 

1628810日にヴァーサ号が浸水沈没した地点: ✷
Site where Vasa foundered, 10th of August, 1628 : ✷
画像は下記より / This from below



船体の断面モデル
模型は、浅い船倉と2つの砲列甲板 (ホウレツカンパン) を示しています。
もともと砲甲板は一層の予定であったが、建造途中で二層に増やされるなど
無理な構造で、さらに砲弾を積み過ぎだったため、
極端な重量艦になってしまいました。
この安定性の欠如にもかかわらず、船は航海に出され
風に遭遇した数分後に浸水沈没しました。

Hull Cross-section Model
A model showing a cross section of Vasa's hull,
illustrating the shallow hold and two gun decks.
Originally, the plan was only for one deck,
but  it was increased to two decks during construction
becoming an unreasonable structure.
 It became overloaded with more guns and ammunition,
becoming an extremely heavy and unstable ship.
Despite this lack of stability, she was ordered to sea and
foundered only a few minutes after encountering a wind.
下部砲列甲板。正面は船首方向
The inside of the lower gun deck looking toward the bow.
画像は下記より / This from below


大砲 / Cannon




2)  引き揚げ / Lift
A. 333年 / 333 years
すぐに引き揚げが試みられ、大砲や貴重品は1664年までにほぼ回収できましたが、船体の回収にはことごとく失敗し、船体は海底に残りました。

回収はできませんでしたが船体の向きは変えることができ、直立して海底に保つことができたので、長い年月の間に、不均等に崩壊することがありませんでした。

ヴァーサ号は333年間、海底で引き揚げを待しました。

333年間、難破船として海底に 
夢、ロマン、冒険などなど想像力を刺激する実話です。

333 years on the Seabed as a Shipwreck
It is a true story that stimulates imagination with 
dreams, romance, and adventure.
333 years
An attempt was made immediately to pull it up, and most of the cannons and valuables could be recovered by 1664, but all failed to recover the hull and Vasa was left on the seabed.

They couldn't recover it, though they could change the angle of the hull to upright on the seabed, so it didn't collapse unevenly over the years.

Vasa had been waiting to be pulled from under the sea for 333 years.



B. アンダース・フランツェン / Anders Franzén
スウェーデンの海洋技術者、アンダース・フランツェン / Anders Franzén が、1956年に沈没船・ヴァーサ号を発見しました。

発見できたときの彼の喜びや感動は、言葉では言い尽くせないほどのものだったに違いありません。

彼は、1959年から1961年のヴァーサ号の '救助活動' に参加しました。

下記、パンフレットより
"アンダース・フランツェンは小さいころ、夏に滞在する家において、ストックホルム諸島のダラロー周辺の多くの難破船の話を聞いて、興奮を覚えていた。
彼はスウェーデン王立工科大学で学んだ後、燃料と潤滑油の専門家として働いたが、彼の本当の情熱は常に16世紀と17世紀の難破船の研究に傾けられていた。"

アンダース少年は夢を叶えたのですね。

人々の感動はヴァーサ号の物語だけでなく、ロマンある夢を実現した話にもあるのではないかと思います。

少なくとも私は感動しました。
アンダース・フランツェン / Anders Franzén
 (1918 - 1993 )

画像は下記より / This from below

Anders Franzén
Swedish marine engineer Anders Franzén discovered the sunken Vasa in 1956.

His joy and excitement at the time of discovery must have been beyond description.

He participated in the 'Vasa Rescue Operations' from 1959 to 1961.

According to the Guidebook, p.11
"When Anders Franzén was young, he was fascinated by tales of the many shipwrecks around Dalarö in the Stockholm archipelago, where his family had a summer house.
He worked as a fuels and lubricant expert after studying at the Royal Institute of Technology,
but his real  passion was always research into the shipwrecks of the 16th and 17th centuries. "

Anders made his boyhood dream come true.

I think that people's excitement is not only in Vasa's story, but in the story of the realizing of a romantic dream.

I at least was impressed.


パンフレットp.16 
1959820日に世紀の時を超えて、ヴァーサ号は3海底から動きました。
最終的な引き揚げ作業の間の2年間、
ヴァーサ号は水深18mの浅い水域で保管されました。
1961年4月24日にヴァーサは、私達の世界へ戻ってきました。

 Guildebook, p.16
For the first time in three centuries, Vasa moved from the seabed.
During the final two years of salvage work,
Vasa was stored in shallow water at a depth of 18m.
On April 24, 1961, Vasa returned to our world.
復旧作業後のヴァーサ、1961514
Vasa after recovery operations, 14th of May 1961
画像は下記より / This from below



この船は、高さ52m、長さ69m、重量1200ton
10枚もの帆を掲げることができる3本のマストを備えています。

This ship is 52 m high, 69 m long, had a weight of 1200 tons 
and three masts that could carry up to 10 sails.


次のセクションは、船体の詳細や展示についてです。

The next section is about hull details and displays.

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