ストックホルム旅行 2019年8月28日~9月4日 Stockholm Trip 28th of August ~ 4th of September, 2019 |
目次 / Contents
1) 海の底から / From Seabed
A. 博物館 / Museum
B. 戦いの中で建造 / Construction During War
B. 戦いの中で建造 / Construction During War
C. 処女航海 / Maiden Voyage
2) 引き揚げ / Lift
A. 333年 / 333 years
B. アンダース・フランツェン / Anders Franzé
1) 海の底から / From Seabed
A. 博物館 / Museum
ヴァーサ博物館
公式サイト : ★ (日本語)
スウェーデン大使館公認 観光情報サイト: ★ (日本語)
設計: スウェーデンの建築家マンソンとダールバック/ Månsson and Dahlbäck
この博物館には、年間100万人以上の人が訪れます。
Vasa Museum
Official Website : ★
Design by Swedish architects Månsson and Dahlbäck
Vasa Museum is in Djurgården Island, Stockholm.
More than one million people visited here annually.
画像は下記より/ This from below
ヴァーサ号
館内には一艘の巨大船、ヴァーサ号が設置されています。
このことだけでも、驚きますが、この船は、
とてもドラマチックな '経歴' を持っています。
Vasa
A huge ship, Vasa is installed in the Museum.
It is the Swedish Navy's 64 - gun ship of the line more than 390 years ago.
This alone is surprising, but the ship had a very dramatic 'Career'.
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ヴァーサ号は、1628年の処女航海で沈没し、333年後に引き揚げられ、現在、博物館に展示されているのです。
Vasa sank on its first voyage in 1628, and was recovered 333 years later, and is now on display in the Museum.
ヴァーサ博物館
後日(9月1日)、スケップスホルメン島ストックホルム近代美術館より撮影
Vasa Museum Photograph from the Museum of Modern Art, Stockholm in Skeppsholmen Island
at a later date (1st of September)
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グスタフ2世アドルフ
(1594 - 1632 / 在位:1611 - 1632)
1626年起工、1627年竣工されました。
Gustav II : Gustavus Adolf (1594 -1632 / reign : 1611 - 1632)
The Vasa was laid down in 1626 and completed in 1627
by the order of Gustav II (Gustavus Adolf)
画像は下記より / This from below
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ポーランド王、ジグムント3世ヴァーサ は、一度はスウェーデン王になったものの、宗教の違いを理由に、スウェーデン王の座を
カール9世 (Charles IX / 1550 - 1611 / 在位:1611 - 1611) に奪われてしまいます。
カール9世 (Charles IX / 1550 - 1611 / 在位:1611 - 1611) に奪われてしまいます。
カール9世亡き後、息子のグスタフ2世がスウェーデン王になります。
ジグムント3世ヴァーサ
ポーランド・リトアニア共和国の国王 (1566 - 1632 / 在位:1587 - 1632 ) ヴァーサ朝第4代のスウェーデン王 (在位:1592 - 1599)
"ジギスムントとの戦争 / War against Sigismund " (1598 - 1599)
渡すことになります。
肖像画 ; ポーランドの画家、ヤン・マテイコ (1838 -1893) 画
Sigmund III Vasa
Sigmund III Vasa, King of Poland
King of the Republic of Poland and Lithuania
1566 - 1632 / reign : 1587 - 1632
The Swedish King, Fourth of House of Vasa
Reign : 1592 - 1599
in the "War against Sigismund" (1598 - 1599).
Portrait by a Polish painter, Jan Matejko (1838 - 1893)
画像は下記より / This from below ★ |
Construction During War
In the battle between these two (above) the Vasa was built.
Despite Swedish Protestant rule, the young Sigmund III Vasa was raised as a Catholic.
The Reformation was happening in Europe, Sweden was Lutheran and Poland was Catholic.
King Sigmund III of Poland, who for a while became King of Sweden, was deposed by by Charles IX (1550 - 1611 / reign : 1611 - 1611) due to religious differences.
After the death of Charles IX , his son Gustav II becomes King of Sweden.
Until the end of the Polish - Swedish War in 1629, Sigmund III Vasa continued to demand the throne of Sweden, and did not lose his confrontational posture.
Gustav II expanded the military for this war against his cousin, Sigmund III, and built the Vasa as part of the military expansion.
模型 ・建造中のヴァーサ号
ヴァーサ号は、スケップスホルメン ('船島' / 現在のブラシー・ホルメン半島) に
あった、ストックホルム造船所で建造されました。
[現在のスケップスホルメン島とは違います]
17世紀の設計者たちは船の安定化を図るための理論的計算方法を採用せず、
これまでの経験に従って船を造ったのでした。
トレー・クローノル城 / Tre Kronor の係留場所に移されました。
Model ・Vasa Under Construction
Vasa was built at the Stockholm Shipyard on Skeppsholmen
('Ship island' / presently the Blasieholmen Peninsula).
[Unlike the current Skeppsholmen Island]
The designers of the 17th century did not use theoretical calculation methods for stabilizing the ship, they built the ship according to their past experience.
After construction, it was moved to the mooring site of the Tre Kronor Castle in what is now the Stockholm Palace (Gamla stan / Old Town).
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C. 処女航海 / Maiden Voyage
ヴァーサ号は、1628年8月トレー・クローノル城の係留場所から出航しました。
ヴァーサ号は、見送る人のいる前で、沈没しました。
ヴァーサ号は礼砲を発射していたために、砲門が開いていました。
そこへ、水が入り、沈没してしまいました。
もしも砲門が閉じていたなら、その日に沈没することはなかったと言われています。
元々、安定が悪い船であることは、海上公試 (カイジョウコウシ)の途中で判明し、その公試そのものも途中で終了していました。
にもかかわらず、処女航海を止められなかったのは、王である、グスタフ2世からの要請が強く、王にそれを進言できる人がいません。
グスタフ2世は、敵のジグムント3世に対して余裕もなく、ヴァーサ号の処女航海前にワラシによって、大型船1隻と小型船2隻を失っていました。
そんな状況下で、命をはって王に進言した人がいたとしても、その人の意見は潰されて、もしくは、彼は殺されて、結局船は海に出されたのではないかと思います。
けれでも、沈没はまだ見送りをしている人々の前で起り、生存者が死者よりも多くいました。
150人ほどの船員のうち、約30人が亡くなりました。
母港での沈没
多くのボートが救援に向いましたが、船を救うことはできませんでした。
パンフレットより
Home Port Disaster Many boats came to the rescue immediately, but nothing could be done to help the ship.
From Guidebook
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Maiden Voyage
Vasa departed from the mooring site of Trey Kronor Castle in August 1628.
Vasa sank while being seen off.
Since the ship had saluted, the gunports were open.
Water entered there and it foundered.
If gunports had been closed, it is said Vasa may not have sunk that day.
Originally, it was found that the ship was not stable during the sea trial, even the trial itself was ended half way.
Nevertheless, Gustav II of the King strongly requested that the maiden voyage could not be stopped, and no one can advise the King.
The King was under pressure from his enemy Sigmund III, having lost one large ship of the line and two small battleships, hence the rush before the maiden voyage of Vasa.
In such a situation, even if there was a person who was prepared to lose his life by the King I wonder if that person's opinion would have been crushed or he would be killed and the ship eventually put out to sea.
Even so, the sinking occurred in front of those still onshore, with more survivors than dead.
Of the 150 sailors, about 30 died.
上 : 本島 / Upper : Mainland
中 : スケップスホルメン島 (船島) / Middle : Skeppsholmen Island (Ship Islet)
右 : ユールゴーデン島 / Right : Djurgården Island
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1628年8月10日にヴァーサ号が浸水沈没した地点: ✷
Site where Vasa foundered, 10th of August, 1628 : ✷
画像は下記より / This from below
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船体の断面モデル
模型は、浅い船倉と2つの砲列甲板 (ホウレツカンパン) を示しています。
もともと砲甲板は一層の予定であったが、建造途中で二層に増やされるなど
無理な構造で、さらに砲弾を積み過ぎだったため、
極端な重量艦になってしまいました。
この安定性の欠如にもかかわらず、船は航海に出され
風に遭遇した数分後に浸水沈没しました。
Hull Cross-section Model
A model showing a cross section of Vasa's hull,
Originally, the plan was only for one deck,
but it was increased to two decks during construction
becoming an unreasonable structure.
It became overloaded with more guns and ammunition,
becoming an extremely heavy and unstable ship.
Despite this lack of stability, she was ordered to sea and
foundered only a few minutes after encountering a wind.
下部砲列甲板。正面は船首方向
The inside of the lower gun deck looking toward the bow.
画像は下記より / This from below
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大砲 / Cannon |
2) 引き揚げ / Lift
A. 333年 / 333 years
すぐに引き揚げが試みられ、大砲や貴重品は1664年までにほぼ回収できましたが、船体の回収にはことごとく失敗し、船体は海底に残りました。
回収はできませんでしたが船体の向きは変えることができ、直立して海底に保つことができたので、長い年月の間に、不均等に崩壊することがありませんでした。
ヴァーサ号は333年間、海底で引き揚げを待しました。
回収はできませんでしたが船体の向きは変えることができ、直立して海底に保つことができたので、長い年月の間に、不均等に崩壊することがありませんでした。
ヴァーサ号は333年間、海底で引き揚げを待しました。
333年間、難破船として海底に
夢、ロマン、冒険などなど想像力を刺激する実話です。 333 years on the Seabed as a Shipwreck It is a true story that stimulates imagination with
dreams, romance, and adventure.
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333 years
An attempt was made immediately to pull it up, and most of the cannons and valuables could be recovered by 1664, but all failed to recover the hull and Vasa was left on the seabed.
They couldn't recover it, though they could change the angle of the hull to upright on the seabed, so it didn't collapse unevenly over the years.
They couldn't recover it, though they could change the angle of the hull to upright on the seabed, so it didn't collapse unevenly over the years.
Vasa had been waiting to be pulled from under the sea for 333 years.
B. アンダース・フランツェン / Anders Franzén
スウェーデンの海洋技術者、アンダース・フランツェン / Anders Franzén が、1956年に沈没船・ヴァーサ号を発見しました。
発見できたときの彼の喜びや感動は、言葉では言い尽くせないほどのものだったに違いありません。
彼は、1959年から1961年のヴァーサ号の '救助活動' に参加しました。
下記、パンフレットより
"アンダース・フランツェンは小さいころ、夏に滞在する家において、ストックホルム諸島のダラロー周辺の多くの難破船の話を聞いて、興奮を覚えていた。
彼はスウェーデン王立工科大学で学んだ後、燃料と潤滑油の専門家として働いたが、彼の本当の情熱は常に16世紀と17世紀の難破船の研究に傾けられていた。"
アンダース少年は夢を叶えたのですね。
人々の感動はヴァーサ号の物語だけでなく、ロマンある夢を実現した話にもあるのではないかと思います。
少なくとも私は感動しました。
発見できたときの彼の喜びや感動は、言葉では言い尽くせないほどのものだったに違いありません。
彼は、1959年から1961年のヴァーサ号の '救助活動' に参加しました。
下記、パンフレットより
"アンダース・フランツェンは小さいころ、夏に滞在する家において、ストックホルム諸島のダラロー周辺の多くの難破船の話を聞いて、興奮を覚えていた。
彼はスウェーデン王立工科大学で学んだ後、燃料と潤滑油の専門家として働いたが、彼の本当の情熱は常に16世紀と17世紀の難破船の研究に傾けられていた。"
アンダース少年は夢を叶えたのですね。
人々の感動はヴァーサ号の物語だけでなく、ロマンある夢を実現した話にもあるのではないかと思います。
少なくとも私は感動しました。
アンダース・フランツェン / Anders Franzén (1918 - 1993 ) 画像は下記より / This from below ★ |
Anders Franzén
Swedish marine engineer Anders Franzén discovered the sunken Vasa in 1956.
His joy and excitement at the time of discovery must have been beyond description.
He participated in the 'Vasa Rescue Operations' from 1959 to 1961.
According to the Guidebook, p.11
"When Anders Franzén was young, he was fascinated by tales of the many shipwrecks around Dalarö in the Stockholm archipelago, where his family had a summer house.
He worked as a fuels and lubricant expert after studying at the Royal Institute of Technology,
but his real passion was always research into the shipwrecks of the 16th and 17th centuries. "
Anders made his boyhood dream come true.
I think that people's excitement is not only in Vasa's story, but in the story of the realizing of a romantic dream.
I at least was impressed.
この船は、高さ52m、長さ69m、重量1200ton、
10枚もの帆を掲げることができる3本のマストを備えています。
This ship is 52 m high, 69 m long, had a weight of 1200 tons
and three masts that could carry up to 10 sails.
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The next section is about hull details and displays.
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