1) 焼成温度 / Firing Temperature
英国での焼成と釉薬の記録のファイル 焼成温度は日本と英国では違います。 My File of Firing and Glaze Notes in Britain Standard firing temperatures are different in Britain and Japan. |
焼成のフォーマット/ Firing Format |
A. 英国で / In Britain
私が英国で学び最終的に選んだ設定は、
1)陶土でなく、(英国産)磁器土を選択。
2)素焼きは1040℃。
(詳しく言うと2段階あり、600℃までは毎時60℃でゆっくり上げ、最終温度; 1040℃までは毎時100〜120℃であげます)
3)本焼きは釉薬によって1220~1300℃、多くは1260℃。
4)ねらしは10分。
('ねらし'は最終温度を保つ時間で英語では'ソーク/ Soak'と呼び、素焼きには必要ありません)
磁器釉薬のテストピース ここにゆきつくまでに、他の釉薬のテストを繰り返しています。 Test pieces for Porcelain Glaze Before this I had many different glaze tests. |
In Britain
In Britain I studied ceramics and eventually I made these selections below;
1) Selected British Porcelain rather than earthen-ware.
2) Bisque firing temperature : 1040℃ ( Actually it has two stages, its first stage at a rate of 60℃ per hour to 600℃ , secondly 100 ~ 120℃ per hour up to 1060℃)
3) Glaze firing : 1220 ~1280℃ depending on the glazes, usually 1260℃
4) Soak time : 10 minutes.
磁器作品、本焼き / Porcelain Glaze Firing |
磁器作品の還元焼成 / Porcelain Reduction Firing |
B. 日本では / In Japan
帰国後、
1)有田もしくは九谷の磁器土を使用、
2)素焼き1040℃、
3)本焼き1240〜60℃、
4)ねらし30分の焼成。(窯が小さかったので、なんとなく釉薬がきちんと溶けるか心配で長くしていました。
が、窯の負担が大きいので、現在は本焼き温度を1220~40℃に下げ、ねらし20分にしています。
日本では磁器土の素焼きは800℃で、本焼きは1200~1300℃またはそれ以上で、ねらしは、様々ですが、10~30分程度のようです。
なぜ、焼成温度の違いがあるかというと、その国の土の特性にあるようです。
英国で学んでいるときは、日本のき設定を知らなかったので、疑問に思いませんでした。
英国とヨーッロッパの磁器土には、日本の土にはあまり混入していない"ガス"(成分はわかりません)があるので、このガスを抜くのに、素焼きの段階で高温が必要なのですね。
ガスを抜かずに釉薬をかけ、高温の本焼き焼成をかけてしまうと、作品の変形、損壊が甚だしいからのようです。
日本の磁器土はその心配がないので、素焼きを800℃でしてみようかなという気になりました。
その温度はラスター(彩) 焼成と同様なので、窯入れの都合も相まって、今回の素焼き温度設定を800℃にしてみました。
1040℃の素焼きと比べると、800℃のこの素焼きは、 柔らかく、色も赤っぽい感じがします。 ですが、釉薬焼成が終わったら同様になるように思います。 I feel the bisque fired pieces at 800℃, compared with 1040℃, they are softer and more red. However, I think they will be similar after glaze firing. |
In Japan
After I came back to Japan ;
1) Using Arita or Kutani Porcelain
2) Bisque : 1040℃
3) Glaze : 1240〜60℃
4) Soak : 30minutes (My kiln is small and somehow I felt worried about not melting the glaze completely, so I made the time longer.)
However, nowadays I think my kiln has been working harder, then I used lower glaze firing temperatures, 1220 ~ 40℃ and longer soak times of 20 minutes.
In Japan, normally a porcelain bisque firing temperature is 800℃, glaze firings are 1200 ~ 1300℃ or more than 1300℃ and different soak times, normally 10 ~ 30 minutes.
The main reason for the differences in firing temperatures is the porcelains are different.
When I studied ceramics in Britain I did not know the Japanese basic sets of firing so I did not have questions.
British or European porcelains have gases which Japanese porcelain does not have, therefore it is necessary that the gas is driven from the porcelain in a bisque firing by high temperature.
If it is not taken out in the bisque firing, works may become extremely distorted or broken.
I do not have to worry about this problem with Japanese porcelain, so I would try my bisque firing at 800℃.
The temperature is the same as for lustre firings.
By chance, the packing of my kiln this time suited the temperature for the bisque and lustre firings, so I tried 800℃.
ラスターの色、金色もきちんと出ました。 After firing here is the lustre colour, gold. |
おまけ / In Addition...
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